managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Tesla Roadster niet zeker van deadline

Posted by managing21 on augustus 16th, 2007

Normaal moeten Amerikaanse beroemdheden zoals Arnold Schwarzenegger en Larry Page en Sergey Brin, de oprichters van Google, kunnen rondrijden in de Tesla Roadster, een Amerikaanse elektrische sportwagen. Maar Tesla Motors, het bedrijf dat de auto heeft ontworpen en produceert, heeft gewaarschuwd voor mogelijke vertragingen. Inmiddels heeft ook Tesla-topman Martin Eberhard een stap teruggezet.

“De Tesla Roadster moet één van de eerste echt elektrische wagens voor de consumentenmarkt worden,” aldus het magazine The Register. “De wagen wordt aangedreven door een krachtige batterij, die voor een snelle acceleratie en voor een hoge topsnelheid kan zorgen en bovendien ook een normale actieradius heeft.” De aankoopprijs van de Tesla Roadster bedraagt dan ook 100.000 dollar.

Het enige nadeel van de Tesla Roadster ligt in de herlaadtijd van de batterij. Wanneer de batterij leeg is, kan het uren duren vooraleer er weer voldoende elektriciteit is opgeslagen om weer de baan op te kunnen. “Dat legt een hypotheek op de bruikbaarheid van de Roadster,” merkt The Register op. “Maar anderzijds is er totaal geen uitstoot van schadelijke gassen en kan worden opgeladen met duurzame elektriciteit.”

Tesla Motors ontving dan ook al heel wat voorbestellingen van de Roadster. De eerste exemplaren zouden dit najaar moeten afgeleverd worden. Maar de gegadigden hebben van Eberhard een brief ontvangen waarin gemeld wordt dat het niet honderd procent zeker is dat de deadline gehaald zal worden. Eerst moeten nog de resultaten van de crash- en duurzaamheidstesten worden afgewacht.

De duurzaamheidstesten omvatten niet alleen de mechanische componenten van de Roadster, maar ook de gebruikte software. Een globale duurzaamheidstest moet volgens Eberhard duidelijk maken hoever de ontwikkeling van de Roadster staat. De resultaten daarvan zullen bepalend zijn voor het tijdschema van de Roadster-productie. Dit alles leidt tot speculaties dat er problemen zouden kunnen zijn met de levensduur of de betrouwbaarheid van de batterij.

Martin Eberhard laat ook weten dat hij niet langer gedelegeerd bestuurder is van Tesla, waarvan hij medeoprichter was, maar de functie van technologiedirecteur opneemt. In die rol wil hij zich specifiek bezighouden met de laatste op punt stelling van de Roadster. Er wordt gezocht naar een nieuwe topman, maar voorlopig wordt Eberhard opgevolgd door voormalig Flextronic-topman Michael Marks, een investeerder in Tesla en één van de eersten die een Roadster zou toegewezen krijgen.