managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Nieuwsoverzicht

Posted by managing21 on augustus 17th, 2007

Twee Indische autoconcerns hebben een bod uitgebracht op Britse merken Jaguar en Land Rover. De beide Indiase autoconcerns Tata Motors en Mahindra & Mahindra hebben daarover al overleg daarover gehad met de directie van Ford en krijgen binnenkort inzage in de boeken van de twee Britse zustermerken. Tata en Mahindra geven officieel geen commentaar, maar volgens de Indische media is de deal al zo goed als rond. Feit is dat Ford te kennen heeft gegeven om voor 30 september een koper te willen vinden voor Jaguar en Land Rover. Beide Indische bedrijven zijn in Europa onbekend, maar in eigen land grote spelers. Tata is één van de grootse industrieconcerns van het land en onder andere actief in de auto- en vrachtwagenbouw en de staalindustrie. Mahindra & Mahindra is fabrikant van tractoren en vrachtwagens. Voor de twee bedrijven zouden de twee Britse edelmerken een mooie springplank tot de wereldmarkt betekenen.

Het Duitse chemiebedrijf Lanxess heeft in het tweede kwartaal van dit jaar een nettoverlies geboekt van 59 miljoen euro. Omwille van de aangekondigde transactie met betrekking tot de bedrijfseenheid Lustran Polymers liep Lanxess naar eigen zeggen in het tweede kwartaal 186 miljoen euro aan buitengewone lasten op. “Na belasting hadden deze kosten zoals voorspeld een negatieve invloed van circa 150 miljoen euro op de nettowinst,” aldus het bedrijf uit Leverkusen. Daardoor werd in het tweede kwartaal een nettoverlies van 59 miljoen opgetekend. Lanxess verwacht dat de beslissing om de bedrijfseenheid Lustran Polymers af te stoten, zal bijdragen tot een verdere stijging van de winstmarges. Onlangs heeft Lanxess zijn caprolactamproductie in Antwerpen opgevoerd. Met die verhoging van meer dan 10.000 ton versterkt het bedrijf zijn positie als producent van caprolactam, een tussenproduct voor polyamide of nylon.

De Nederlandse televisieproducent Eyeworks van Reinout Oerlemans heeft het Argentijnse televisiebedrijf Cuatro Cabezas overgenomen. Hiermee zegt Oerlemans één van de leidende producenten te zijn geworden in de omvangrijke Spaanstalige televisiemarkten van Spanje, Argentinië en Chili. “Uitbreiding naar andere landen is een belangrijk speerpunt voor de nabije toekomst,” motiveerde Oerlemans de overnamebeslissing. Cuatro Cabezas is in 1993 in Argentinië opgericht. Het bedrijf ontwikkelde tv-formats die in meer dan twintig landen op de buis komen. Cuatro Cabezas ontwikkelt en produceert televisieprogramma’s in diverse belangrijke genres zoals entertainment en drama en heeft veel expertise op het gebied van internet. Eyeworks werd in 2001 opgericht door Reinout Oerlemans, Robert van den Bogaard en Ronald van Wechem en kreeg daarna vestigingen in meerdere landen. Tegenwoordig worden in ruim vijftig landen televisieformats van het bedrijf uitgezonden.

De Iraakse regering is in de Jordaanse hoofdstad Amman begonnen met de veiling van drie nieuwe vergunningen voor de mobieletelefoniemarkt in Irak. De veiling begint met een prijs van 300 miljoen dollar. De looptijd van de vergunningen is vijftien jaar. De Iraakse mobieletelefoniemarkt telt ongeveer 8 miljoen gebruikers op een bevolking van 26 miljoen. Aan de veiling doen vijf partijen mee, waaronder de drie huidige vergunninghouders. Dat zijn het Egyptische Orascom, MTC uit Koeweit en Asiacell, een consortium van bedrijven uit Irak en de Golfstaten, het Turkse telecomconcern Turkcell en Korek. De laatste is een telecombedrijf dat opereert vanuit het relatief rustige noorden van Irak. De huidige vergunningen werden kort na de Amerikaanse inval in maart 2003 toegekend. Door een gebrek aan investeringen, door economische sancties en bombardementen is het vaste telefonienetwerk in Irak nauwelijks nog bruikbaar.

Australië is bereid uranium te leveren aan India. Dat heeft de Australische premier John Howard bekendgemaakt. Howards Indiase ambtgenoot Manmohan Singh, die hij voor de bekendmaking telefonisch sprak, heeft verheugd op het besluit gereageerd. Het Australische besluit is bijzonder omstreden omdat India het Nucleaire Non-Proliferatieverdag (NPT) weigert te ondertekenen. Howard heeft in het parlement gezegd dat India ondanks de Australische beloftes zal moeten voldaan aan strenge voorwaarden alvorens uranium zal worden geleverd. India krijgt technologische kennis voor zijn atoomprogramma in het kader van een overeenkomst die onlangs is gesloten met de Verenigde Staten. Deze deal is bedoeld om de opwekking van kernenergie door India te verbeteren, maar Singh heeft deze week gezegd dat India ondanks die overeenkomsten gewoon doorgaat met de ontwikkeling van kernwapens.

De makers achter de populaire uitwisselingssoftware LimeWire openen een digitale muziekwinkel. In eerste instantie betreft het een autonome website waar vanuit het LimeWire programma naar wordt verwezen. De LimeWire Store verkoopt de muziekbestanden in het universeel aansluitbaar MP3-formaat. Klanten kunnen losse nummers of complete albums à la carte kopen of een maandabonnement afsluiten. In de toekomst moeten gebruikers direct binnen het LimeWire programma legale muziek kunnen zoeken en aankopen. Lime Wire heeft inmiddels overeenkomsten gesloten met IRIS Distribution (onder andere Burning Spear, Chemikal Underground en K Records) en het Canadese Nettwerk Productions (onder andere Sarah McLachlan, Avril Lavigne, Barenaked Ladies) voor de levering van muziek. De grote platenmaatschappijen doen vooralsnog niet mee. LimeWire is met hen in een juridisch gevecht verwikkeld rond illegale downloads.

Technici zijn er niet op uit om van baan te wisselen. Dat blijkt uit een onderzoek van het Nederlandse uitzendbureau Expectra. Volgens het rapport onwikkelen technici zich het liefst bij één werkgever en zijn ze vooral uit op het verwerven van extra kennis. Promotie lijkt voor hen een minder grote drijfkracht te zijn. Ook een hoger salaris kan hen volgens Expectra niet echt motiveren. Zo lang ze voldoende uitdaging in hun werk vinden, blijken werknemers in technische beroepen tevreden te zijn. De werkgever moet volgens Exprectra wel voldoen aan de eisen van de technicus. “De meeste technische professionals hebben hoge verwachtingen en willen zich continue inhoudelijk ontwikkelen,” aldus het uitzendbureau. “Indien dat niet het geval is, raken ze snel uitgekeken.” Werksfeer en ontwikkeling zijn daarbij van doorslaggevend belang. De naamsbekendheid van het bedrijf is voor een technicus minder belangrijk. Technici werken liever aan een interessant project dan voor een bekend bedrijf.

Het koesteren van getalenteerde medewerkers kan een bedrijf op termijn veel bijbrengen. Toch blijkt uit onderzoek van de financiële dienstverlener Robert Half dat minder dan één bedrijven een programma heeft rond talentmanagement. Werkgevers zijn vaak bang dat investeringen in jonge talenten of High Potentials (hipo’s), verloren gaan als ze na de inwerkperiode overstappen naar de concurrent. In de praktijk blijkt dit risico echter bijzonder klein te zijn. Bij bedrijven met een talentmanagement blijkt het vrijwillig ontslag zelfs veel lager te liggen. Het is volgens talentmanagers vooral belangrijk dat jonge talenten in een echte leercultuur terecht komen. Ze stellen dat jongeren zijn ook loyaler aan een bedrijf waarin ze kunnen groeien. Ook wordt gesteld dat ideeën van nieuwkomers niet onmiddellijk moeten afgeschoten worden, maar dat er moet bekeken worden welke mogelijkheden daarachter schuilgaan.

Startende bedrijven kunnen best kiezen voor een strategie die de concurrent het meest onverwacht kan treffen. Dat blijkt uit een Amerikaans onderzoek. Een bedrijf dat een nieuwe markt betreedt, doet er volgens de onderzoekers goed aan om een beetje sluiks tewerk te gaan. Dan merken de gevestigde spelers het pas op als het al te laat is. Slimme ondernemingen gaan niet onmiddellijk het gevecht aan met de sterke concurrenten op de markt. De onderzoekers stellen dat deze slimme debutanten uitgaan van hun grote troeven en die zonodig aanvullen met de mogelijkheden van een goede partner of herschikken hun activiteiten op een manier die een meerwaarde levert aan de klant. Ook zouden ze een aanbod kunnen ontwikkelen dat niet specifiek bedoeld is voor de doorsneeklant, maar wel geschikt is voor kleinere, bijzondere doelgroepen, vooral wanneer die niet optimaal worden bediend door het bestaande aanbod of een hekel hebben aan de doorsneeproducten.

Bedrijven zullen in de toekomst rekening moeten houden met een nieuwe groep consumenten. Trendwatchers hebben het daarbij over karma-kapitalisten, consumenten die zich groener, spiritueler en ethischer opstellen. Deze karma-kapitalisten beleven die normen niet alleen als een filosofie, maar zetten ze ook in hun koopgedrag verder. Karma-kapitalisten zijn volgens de trendwatchers geen milieufreaks, anti-globalisten of extreme naturisten, maar wel jonge mensen met een gezonde koopkracht, die zich in alles duurzaam opstellen zonder daar verder over na te denken. Het is een bevolkingsgroep die een zeer gezonde levensstijl nastreeft, waarbij ecologie meer telt dan economie en die belang hechten aan kwaliteit, authenticiteit, creativiteit, balans en waarden. Deze groep is niet gevoelig voor traditionele marketingtechnieken en reclamespotjes, maar staat volgens de trendwatchers wel open voor een nauw contact.

Meer Nieuws