managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Starbucks eindelijk toch naar Moskou

Posted by managing21 on augustus 17th, 2007

Met een decennium vertragingen gaat de Amerikaanse koffieketen Starbucks volgende maand zijn eerste koffiewinkel openen in de Russische hoofdstad Moskou. Rusland is volgens Starbucks immers een belangrijke markt, met een grote bevolking en een echte koffiecultuur. De vertraging werd in de hand gewerkt door een juridisch geschil, waarbij Starbucks zelfs zijn handelsmerk kwijtraakte.

De Russische consumptie-uitgaven kenden het voorbije jaar een groei van 24 procent. “Dat is de grootste stijging in heel Europa,” aldus het magazine Forbes. De Russische restaurant-sector zal volgens ramingen in 2009 een omzet realiseren van 12,5 miljard dollar. Dat is een groei met meer dan 7 procent per jaar.” Ook supermarkten zoals Wal-Mart en Carrefour willen op de Russische markt uitbreiden.

Starbucks registreerde in 1997 zijn handelsmerk in Rusland. Door de zware economische crisis in Rusland op het einde van de jaren negentig, schortte Starbucks zijn Russische plannen echter tijdelijk op. Vijf jaar later slaagde een Russisch advocaat er met succes in bij een Russische rechtbank het ongebruikte handelsmerk op te eisen. Het duurde twee jaar vooraleer de Amerikaanse keten erin slaagde om die beslissing teniet te laten doen.

Rusland wordt het 43ste land waar Starbucks een winkel opent. Onlangs werd de Amerikaanse keten ook gelanceerd in Brazilië en Egypte en India heeft ook plannen om actief te worden op de Indische markt. Starbucks heeft wereldwijd 14.396 winkels en streeft op termijn naar 40.000 vestigingen, waarvan de helft zou moeten gesitueerd zijn in het buitenland.

Starbucks werkt in Moskou samen met M.H. Alshaya, een supermarktketen uit Koeweit die café’s uitbaat in tien verschillende landen. De Starbucks-winkel is gevestigd in het winelcentrum Mega Mall, dat uitgebaat wordt door Ikea.
Meer over voeding en drank