managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

MTV stapt in online video

Posted by managing21 on augustus 17th, 2007

MTV Networks heeft plannen om meer dan 500 miljoen dollar te investeren in het ontwikkelen van video spelletjes. Het mediabedrijf beschouwt videospelletjes als één van de pijlers van de toekomstige groei. De investering wordt over twee jaar uitgesmeerd en is onderdeel van de wereldwijde strategie van MTV om videospelletjes van het begin af aan bij alle nieuwe plannen rond programmering ter overweging mee te nemen.

De investering van MTV in de spelletjesindustrie wordt door tal van analisten als een enorme gok gezien. Hierbij wijzen ze op het feit dat een poging van Warner Communications in 1976 op een enorme mislukking uitdraaide. Warner nam toen het tot dan toe succesvolle bedrijf Atari over. Na aanvankelijk redelijk succesvol te zijn met het uitbrengen van de Atari 2600 spelletjesconsole, bracht het bedrijf in 1982 een spelletjesversie uit van de populaire ET-film.

Het werd een enorm fiasco, want ook nu nog zit Warner met miljoenen onverkochte exemplaren. Anderen stippen echter aan dat de sector van de online spelletjes een heel andere wereld is en om een hele andere benadering vraag dan de industrie van de traditionele videospelletjes. Mike Salmi, het hoofd van de internetactiviteiten van MTV, zegt dat de online spelletjes markt MTV een kans biedt om te experimenteren.

Een van de meest kansrijke spellen lijkt voorlopig het spel ‘Rock Band’, dat werd ontwikkeld door de Harmonix-divisie van MTV. Het bedrijf onderzoekt momenteel hoe dit spel, dat in de herfst uitkomt voor zowel de Xbox 360 van Microsoft als voor de PlayStation 3 van Sony, ook gebruikt kan worden langs het traditionele kabelnetwerk en op de internetsites.