managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Amerikaanse autosector drijft lobbying-budget op

Posted by managing21 on augustus 20th, 2007

De Amerikaanse autoconstructeurs hebben in de Verenigde Staten tijdens de eerste zes maand van dit jaar 31,2 miljoen dollar besteed aan lobbying. Dat is 14 procent meer dan tijdens diezelfde periode vorig jaar. De stijging is vooral een gevolg van de opkomende discussie in de Verenigde Staten over duurzamer energieverbruik. Verwacht wordt dat de autosector het volgende decennium meer dan 100 miljard dollar zal investeren in duurzamer technieken.

“Ook buitenlandse autoconstructeurs drijven hun lobbying-activiteiten in de Verenigde Staten gevoelig op,” meldt The Detroit Free Presse. Zo verhoogde Toyota zijn lobbying-budget van 2,1 miljoen dollar naar 2,7 miljoen dollar, terwijl bij Nissan een verhoging werd genoteerd van 2,2 miljoen dollar naar 3 miljoen dollar. Nissan betaalde ook het grootste bedrag aan één lobbying-bedrijf. Aan Hogan & Hartson werd daarbij een bedrag van 1,2 miljard dollar betaald.

Autoconstructeurs proberen in de Verenigde Staten de overheid te bewegen de energiemaatregelen zo soepel mogelijk te houden. De Amerikaanse senaat heeft in juni een strengere energiewetgeving gestemd, maar die moet ook nog door het Huis van Afgevaardigden behandeld worden. Daarop hebben de autoconstructeurs hun lobbying-inspanningen nog opgedreven, zodat de bedragen voor het hele jaar nog gevoelig zullen stijgen.

Het grootste lobbying-budget kwam voor rekening van General Motors, dat daarvoor 7,8 miljoen dollar vrijmaakte, tegenover 6,2 miljoen dollar tijdens dezelfde periode vorig jaar. Ford kwam aan een bedrag van 4,2 miljoen dollar, tegenover 5,1 miljoen dollar vorig jaar. Die daling maakt volgens de constructeur deel uit van een globaal besparingsplan, een onderdeel van een grote herstructurering.

Chrysler dreef zijn inspanningen op van 3,4 miljoen dollar tot 3,7 miljoen dollar. Cerberus, de nieuwe Chrysler-eigenaar, breidde zijn budget echter uit van 60.000 dollar vorig jaar tot 880.000 dollar dit jaar. “Chrysler heeft een vloot met de minst energievriendelijke wagens en zal de meeste inspanningen moeten doen om aan de nieuwe eisen van de Amerikaanse overheid te voldoen,” aldus The Detroit Free Presse.

De Alliance of Automobile Manufacturers liet zijn lobbying-budget dalen van 5,3 miljoen dollar naar bijna 5 miljoen dollar. Honda, dat zich grotendeels afzijdig houdt in het energiedebat, investeerde 980.000 dollar, tegenover 930.000 dollar vorig jaar. In de cijfers zitten alleen de bestedingen aan directe lobbying, zodat een belangrijk gedeelte van de uitgaven onbekend blijft.

In de Verenigde Staten zijn bedrijven sinds een aantal lobbying-schandalen verplicht om de budgetten bekend te maken die besteed worden aan het benaderen van politici en andere beleidsmakers.