managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Inbox wordt teveel nagekeken

Posted by managing21 on augustus 20th, 2007

Bijna 40 procent van alle professionele e-mailgebruikers wacht minstens één dag om een binnenkomend bericht te beantwoorden. Dat blijkt uit een onderzoek van de University of Glasgow en de Paisley University. Sommigen wachten zelfs een week om een e-mail te beantwoorden. Een massa binnenkomende berichten zorgen bij werknemers volgens de onderzoekers dan ook heel wat stress.

“Een overvloed aan e-mails die de arbeid onderbreken, vormen bij de hedendaagse werknemers een belangrijke stressfactor,” stippen de onderzoekers aan. “Het constant proberen bij te blijven met die binnenkomende stroom, leidt tot overspanning, frustraties en onproductiviteit. Eén op de drie werknemers klaagt erover gestresseerd te raken door al die e-mails en de verplichting die allemaal te beantwoorden.”

“De onderzoekers kwamen tot de vaststelling dat 38 procent dan ook een e-mail pas na een dag of zelfs pas na een week beantwoordt,” aldus het magazine Silicon.com. De praktijk leert echter dat werknemers dertig tot veertig keer per uur hun inbox controleren, gaande van enkele seconden tot een minuut. Nochtans zegt slechts de helft van de respondenten dat ze hun e-mail meer dan één keer per uur controleren.

Volgens de onderzoekers zouden werknemers niet gedwongen mogen worden om hun e-mails te beantwoorden zoals ze een telefoon opnemen. Ze voeren aan dat het regelmatig controleren van e-mails ten koste gaat van andere werkactiviteiten. “In plaats daarvan zouden werknemers vooraf moeten bepalen wanneer en hoelang ze hun inbox controleren,” merken de onderzoekers nog op.