managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Kinderreclame grijpt naar stripfiguren

Posted by managing21 on augustus 21st, 2007

Naarmate kinderreclame op televise minder getolereerd wordt, schakelen voedingsproducenten steeds meer over op cartoons om hun waar aan de man te brengen. Dat zegt de Britse consumentenorganisatie Which. Er wordt daarbij opgemerkt dat populaire stripfiguren zoals Shrek en The Simpsons steeds meer op verpakkingen in de winkelrekken opduiken.

“Het is opvallend dat er bijzonder weinig cartoons gebruikt worden om gezonde voedingsproducten te promoten,” aldus de consumentenorganisatie. “Stripfiguren worden vooral gebruikt om kinderen aan te zetten of vette, zoete of zoute producten te kiezen. Daarmee proberen ze de restricties op kinderreclame te omzeilen. Mocht dat op televisie zou gebeuren, zou dat niet getolereerd worden.”

De Britse Food and Drink Federation (FDF) ontkent echter de aantijgingen van de consumentenorganisatie. “De voedingssector heeft zichzelf vrijwillig restricties opgelegd op het gebied van kinderreclame in andere media dan de televisie,” aldus een FDF-woordvoerder tegenover de Britse krant The Guardian. “Bovendien zijn de gegevens van de studie verzameld vooraleer de nieuwe reclamewetten in voege traden.”

Which benadrukt echter dat er ook buiten de televisie strengere regels moeten komen op kinderreclame voor ongezonde voeding. Dat moet volgens de consumentenorganisatie ook gelden voor verpakkingen.