managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Toekomst scheepswerven Gdansk onzeker

Posted by managing21 on augustus 21st, 2007

De toekomst van de beroemde scheepswerven in de Poolse havenstad Gdansk is onzeker. De Europese Unie eist immers dat twee van de drie constructiesites worden gesloten. Indien Polen daar niet op ingaat, zal 51 miljoen euro Europese hulp worden teruggevorderd. Polen probeert de Europese Unie ervan te overtuigen twee constructiesites open te houden. De scheepswerven van Gdansk zijn de geboorteplaats van de vakbond Solidarnosc.

De Poolse overheid vindt de scheepswerven van Gdansk historisch te belangrijk om te sluiten. Indien er slechts één lijn zou open gehouden mogen worden, zouden van de scheepwerven volgens de Poolse overheid nog slechts een klein bedrijfje overblijven. Volgens de Europese Unie is hulp aan noodlijdende scheepswerven alleen toegelaten wanneer dat gepaard gaat met zware kostenbesparingen om de levenskansen op lange termijn te herstellen.

Ook eist de Europese Unie dat private investeerders zouden aangetrokken worden. Indien aan die voorwaarden niet is voldaan, wordt de financiële hulp aan de scheepswerven als illegaal beschouwd en moet het geld worden teruggestuurd. Investeerders uit Oekraïne, Italië en het Midden Oosten zouden volgens BBC News geïnteresseerd zijn om de scheepswerven van Gdansk over te nemen.

De scheepswerven van Gdansk zijn de geboorteplek van de Poolse vakbond Solidarnosc. Die werd na een staking van 17.000 scheepsbouwers in 1980 de eerste niet-communistische vakbond van het Oostblok. Dat was meteen de voorloper van de ineenstorting van de communistische regimes in Oost-Europa. In Gdansk kreeg men geregeld bouworders voor de Sovjet-Unie. Op dit ogenblik werken er nog amper 3.000 scheepsbouwers.