managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Nieuwsoverzicht

Posted by managing21 on augustus 22nd, 2007

De Britse bank Barclays heeft het symbool van de bank, een adelaar, verwijderd van een bankgebouw in Poole in het zuidwesten van Engeland. De maatregel gaf voedsel aan geruchten dat Barclays de adelaar laat vallen als het de overnamestrijd om ABN Amro wint. De geruchten willen dat ABN Amro bezorgd is over het logo van Barclays omdat Nederlanders de adelaar zouden associëren met de Duitse adelaar die de nazi’s als symbool gebruikten in de Tweede Wereldoorlog. Barclays zei in een reactie dat de vier meter brede aluminium vogel op het gebouw in het Britse Poole was verwijderd omdat het om een verouderde versie ging. “Het heeft geen andere betekenis,” aldus een woordvoerder van de Britse bank. “Het heeft niets te maken met nazi’s of met een eventuele fusie met ABN Amro.” Barclays voert de adelaar al sinds 1728 als symbool.

De Argentijnse regering wil de lokale directeur van Shell laten arresteren voor overtreding van een wet ter bevoorrading van brandstof. Daartoe heeft het een verzoek ingediend bij justitie. De Nederlands-Britse oliemaatschappij ligt al jaren overhoop met de regering van het Zuid-Amerikaanse land. Een woordvoerder van het concern liet weten dat Shell Argentina de wetten van het land respecteert en voldoet aan zijn verplichtingen naar klanten. Shell zegt niets te verbergen te hebben en zal zich voor de rechter verdedigen. De Nederlands-Britse oliemaatschappij is de afgelopen jaren meerdere malen beboet door de Argentijnse regering omdat het te weinig diesel zou aanbieden. Ook riep de overheid op tot een boycot van Shell. De oliemaatschappijen in Argentinië hebben een stilzwijgende afspraak met de overheid om de benzineprijzen, ondanks de jaarlijkse inflatie van 10 procent, niet te verhogen.

De filmstudio’s Paramount en Dreamworks gaan hun films niet langer uitbrengen op Blu-rayformaat. Voorlopig kiezen de twee bedrijven voor het concurrerende HD-DVD. Wel maakt Paramount een uitzondering voor films van Steven Spielberg, die het recht voorbehoudt zijn werk in beide formaten uit te brengen. De twee formaten zijn al geruime tijd in felle strijd verwikkeld om de opvolging van het huidige dvd-formaat. HD-DVD wordt gesteund door onder meer Toshiba en Microsoft, terwijl Sony, Time Warner en Walt Disney voor Blu-ray kiezen. Paramount en Dreamworks zouden een onbekende financiële vergoeding krijgen voor de beslissing. Daarbij wordt gewag gemaakt van een totaal van 150 miljoen dollar. De afspraak zou mogelijk overigens maar voor één jaar gelden. De beslissing betekent dat het nog geruime tijd kan duren voordat de strijd tussen de formaten beslecht is.

De Amerikaanse fastfoodketen McDonald’s gaat nog dit jaar circa 800 miljoen euro in de restaurants in Europa investeren. McDonald’s, de grootste fastfoodketen van de wereld, ziet het Europese continent als de belangrijkste groeimarkt op dit moment. Dat heeft McDonald’s-topman Ralph Alvarez aan de krant Financial Times Deutschland verteld. De investering staat gelijk aan die in de Verenigde Staten, hoewel McDonald’s daar twee keer zo veel eetgelegenheden heeft als in Europa, aldus Alvarez. De 6.400 restaurants in Europa boekten samen een grotere omzet dan de 13.800 vestigingen op de thuismarkt. Volgens McDonald’s is het goede resultaat te danken aan de introductie van regionale specialiteiten op de menu’s. McDonald’s wil zich in Europa concentreren op de franchise-formule. Franchise is volgens Alvarez in Europa succesvoller gebleken.

Het Zwitserse voedingsconcern Nestlé onderzoekt ‘alle opties’ voor zijn belang in L’Oréal. Dat liet financieel directeur Paul Poman verstaan tijdens een analistenmeeting. Nestlé bezit 27,9 procent van het Franse cosmeticabedrijf en is daarmee na de familie Bettencourt de belangrijkste aandeelhouder. Polman benadrukte evenwel dat Nestlé alle tijd zal nemen om een beslissing te nemen over een eventuele verkoop. Peter Brabeck, de gedelegeerd bestuurder van Nestlé, maakte alvast duidelijk dat over een desinvestering van de participatie in het Amerikaanse oogverzorgingsbedrijf Alcon niet wordt gedacht. Nestlé verwacht volgens Polman geen grote acquisities meer te doen. Het overnamebudget voor de komende drie jaar wordt daarom met 1,2 miljard euro teruggeschroefd. Polman wordt getipt als opvolger van Brabeck, maar ook de Belg Paul Bulcke wordt in dat verband genoemd.

De verkoop van champagne heeft een nieuw record bereikt. Tussen begin juli 2006 en eind juni 2007 werden 328 miljoen flessen verkocht. Dat is volgens de Unie van Champagnehuizen (UMC) een stijging met 3,4 procent. Een jaar eerder was er al een recordverkoop met 321,6 miljoen flessen. De grootste stijging situeerde zich in de verkoop buiten de Europese Unie. Door de sterke vraag vrezen de champagnehuizen een tekort aan druiven bij de oogst. Die begint dit jaar twee tot drie weken vroeger dan normaal. De reden ligt bij de warme maand april. De oogst is volgens de Unie van Champagnehuizen één van de vroegste uit de geschiedenis, samen met de jaargangen van 1822, 1893 en 2003. De wijnboeren maken zich niettemin sterk dat de oogst van dit jaar goed moet zijn voor 400 miljoen flessen.

De Franse warenhuisketen Carrefour trekt zich terug uit Zwitserland om zich te concentreren op de meer rendabele activiteiten en op de kerntaken. Eind juli deelde Carrefour al de verkoop mee van zijn Portugese filialen. Carrefour en partner Maus Frères verkopen elk hun belang van vijftig procent in de joint venture Distributis aan de Zwitserse supermarktketen Coop voor een totaal bedrag van ongeveer 287 miljoen euro. Distributis beheert twaalf hypermarkten en boekte in 2006 een omzet van 504 miljoen euro. De joint venture was goed voor een marktaandeel in Zwitserland van 1,1 procent. Het lukte Carrefour niet om met de supermarkten een behoorlijk marktaandeel te verwerven, waardoor het een zwakke positie had in de onderhandelingen met leveranciers over prijzen. De verkoop past in de strategie van Carrefour om zich te ontdoen van wat niet tot de kernactiviteiten behoort of niet rendabel is.

Cultuur is er de oorzaak van dat het westen een economische voorsprong heeft op ontwikkelingslanden. Dit schrijft de economische historicus Gregory Clark in zijn boek ‘A farewell to Alms: a brief economic history of the world’. Clark weerlegt daarmee de thesis dat de noordelijke rijke landen hun economische voorsprong te danken hebben aan hun geografische locatie. Clark voert aan dat het westen rijk is geworden door het ontwikkelen van attitudes en infrastructuren die economische modernisering ondersteunden. Dit proces begon volgens Clark in het Engeland van de Industriële Revolutie, die het begin vormde van een toenemende economische efficiency. De trend begon juist in Engeland omdat dit land al eeuwen sociale stabiliteit kende. Het proces kreeg vorm door de spill-over van zowel welvaart als waarden van de hogere naar lagere sociale klassen.

Het gedrag van ouders heeft invloed op de alcoholconsumptie van hun kind. Dat blijkt uit een onderzoek van de Nederlandse Haske van der Vorst, kinderpsychologe aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Volgens het onderzoek kopiëren kinderen het gedrag dat zij in hun omgeving zien. Van der Vorst stelt dat het drinkgedrag van de tieners echter kan veranderd worden door een goed voorbeeld en duidelijke regels van de ouders. Ook moeten ouders volgens haar consequent zijn met hun kinderen. Van der Vorst stipt aan dat ouders geneigd zijn om met een tweede kind soepeler om te gaan. Verder stelt de psychologe dat bijna drie kwart van de ouders de hoeveelheid en frequentie van het alcoholgebruik van hun kroost onderschat. Van de ouders van 16-jarige kinderen meende 65 procent dat het kind minder dronk dan het in werkelijkheid deed. Bij 13-jarigen was dat slechts 25 procent.

Er komen steeds meer keurmerken voor gezonde producten op de markt. Maar vele consumenten zitten niet op dergelijke labels te wachten. Ongeveer 60 procent zegt geen keurmerk nodig te hebben om te bepalen of iets een gezonde keuze is. Dat blijkt uit onderzoek van het adviesbureau Deloitte. Toch zegt iets meer dan de helft een dergelijk keurmerk wel belangrijk te vinden en wel eens te kijken of er een gezond logo op de verpakking van levensmiddelen staat. De anderen zeggen daar zelden of nooit op te letten. Vier op de tien consumenten zegt wel eens bewust een product met een dergelijk keurmerk te kopen. Maar ook blijkt dat 37 procent van de ondervraagden denkt dat deze gezonde keurmerken alleen maar worden gebruikt als reclame voor een product. Omdat er zoveel verschillende keurmerken zijn, zegt 40 procent van de consumenten er niet meer wijs uit te kunnen raken.

Meer Nieuws