managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Internet steeds belangrijker als sportmedium

Posted by managing21 on augustus 23rd, 2007

De televisie blijft het belangrijkste sportmedium, maar krijgt daarbij wel steeds grotere concurrentie van het internet. Dat blijkt uit een rapport van het onderzoeksbureau eMarketer. Daarbij wordt opgemerkt dat het online sportaanbod voor de geïnteresseerde steeds verder uitbreidt en daardoor meteen ook mogelijkheden worden gecreëerd voor marketeers. Maar televisie zal wel een belangrijk sportmedium blijven.

De online sportreclame zou volgens eMarketer in de Verenigde Staten in 2011 aan een omzet komen van 1,1 miljard dollar. Vorig jaar realiseerde de sector een omzet van 407 miljoen dollar. Voor dit jaar wordt een omzet van 548 miljoen dollar vooropgesteld. Tot eind volgend jaar wordt een groei met ongeveer 30 procent voorspeld. Daarna zou dat stilaan afkoelen tot nog bijna 13 procent in 2011.

“Televisie en evenementsponsoring waren altijd de belangrijkste kanalen om het sportpubliek te bereiken en reclame te voeren,” aldus eMarketer. “Maar de kracht van de digitale media in sociale interactie en gerichte marketing, gekoppeld aan zijn internationaal bereik, zal de volgende jaren steeds meer beginnen door te wegen. Zij zullen daarbij nog geholpen worden door videogames en fantasy sports, die mogelijkheden bieden voor sponsoring en content-inkomsten.”

Uit het onderzoek is gebleken dat 58 procent van het sportieve televisiepubliek tijdens wedstrijden ook hun mobiele telefoon gebruiken om te e-mailen, sms-berichten te sturen of een gesprek te voeren. “Deze multitaskers blijven bovendien ook nauwer betrokken te zijn bij het gebeuren en zich ook de getoonde reclameboodschappen beter te kunnen herinneren,” aldus de onderzoekers.

Maar eMarketer voert aan dat televisie niet zal verdwijnen als sportmedium. “De sportliefhebber houdt er nog steeds van om samen met hun vrienden op grote schermen naar wedstrijden te kijken,” aldus de onderzoekers. Reclame op websites zullen volgens eMarketer in 2011 dan ook nog maar 10 procent van alle sportmarketing vertegenwoordigen. Het voorbije jaar was dat 4,9 procent.