managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Nieuwsoverzicht

Posted by managing21 on augustus 24th, 2007

De Big Mac, de dubbelbelegde hamburger van McDonald’s, is veertig jaar oud. De Big Mac is wereldberoemd, wordt in meer dan honderd landen gegeten, maar staat vooral symbool voor de Amerikaanse eetcultuur. In de Verenigde Staten worden volgens McDonald’s jaarlijks 550 miljoen Big Macs verkocht. De Japanners zijn goed voor een jaarlijkse consumptie van honderd miljoen. De Big Mac was een uitvinding van een franchise-ondernemer die in Uniontown in de Amerikaanse staat Pennsylvania een McDonald’s runde. Hij maakte zijn eerste Big Mac in 1967. Het broodje van deze Jim Delligatti bleek een schot in de roos en werd een jaar later door de andere McDonald’s in de Verenigde Staten op de menukaart gezet. Ter gelegenheid van de veertigste verjaardag van zijn uitvinding, heeft de inmiddels 89-jarige Delligatti een Big Mac-museumrestaurant geopend.

De Iraanse politie heeft meer dan twintig kapperszaken in de hoofdstad Teheran gesloten. Volgens de autoriteiten moedigden de kappers onislamitisch gedrag aan. Volgens de Iraanse autoriteiten kan het niet door de beugel dat de kappers bij hun diensten ook westerse haarkapsels, tatoeages en het epileren van wenkbrauwen van mannen aanboden. De actie is onderdeel van de jaarlijkse campagne aan het begin van de zomer om onislamitisch gedrag aan te pakken. In de voorgaande jaren ging het daarbij vooral om de hoofddoekjes van vrouwen, maar dit jaar is de campagne veel feller en uitgebreider. Duizenden vrouwen hebben inmiddels van de Iraanse overheid al een waarschuwing ontvangen dat ze zich beter moeten kleden. In tegenstelling tot andere jaren worden ook mannen en buitenlanders op hun uiterlijk gewezen.

Gap, de grootste kledingketen van de Verenigde Staten, heeft in het tweede kwartaal van zijn boekjaar een nettowinst behaald van 152 miljoen dollar. Dat is een stijging van 19 procent ten opzichte van een winst van 128 miljoen dollar een jaar eerder. De omzet van Gap daalde in de verslagperiode met 1 procent van 3,71 miljard dollar tot 3,69 miljard dollar. De omzet van Gap in Noord-Amerika kwam in het tweede kwartaal uit op 1,1 miljard dollar, tegenover 1,2 miljard dollar een jaar geleden. De omzet van Banana Republic steeg van 571 miljoen dollar tot 623 miljoen dollar en de omzet van Old Navy bleef gelijk op 1,6 miljard dollar. Internationaal steeg de omzet van 339 miljoen dollar naar 373 miljoen dollar. Gap start ook met een nieuw aandeleninkoopprogramma ter waarde van 1,5 miljard dollar. Er wordt voor 250 miljoen dollar aandelen teruggekocht van de grootaandeelhoudersfamilie Fisher.

Ongeveer twee op de drie werknemers steelt wel eens een pak kopieerpapier van de baas. Veel werknemers zijn zich er echter niet van bewust te zijn dat die kleine diefstalletjes al een voldoende reden zijn voor een ontslag op staande voet. Dat blijkt uit een Nederlands onderzoek van Management Team. Naast kopieerpapier zijn ook pennen en ordners bij het personeel gegeerde buit. Meer dan de helft van de werknemers declareert bovendien wel eens te veel zakelijke kilometers. De kans dat een dief betrapt wordt, is volgens de onderzoekers nochtans relatief laag. Eén derde van de werkgevers heeft wel eens een stelende werknemer op heterdaad betrapt. Slechts vijf procent van de ondervraagden betrapte meer dan één dief op de werkvloer. Volgens de onderzoekers vertegenwoordigt interne criminaliteit nochtans een schade die oploopt tot 6 procent van de bedrijfswinst.

Bedrijfsleiders strooien te veel met hoge salarissen om aan goed personeel te komen, terwijl werknemers juist op zoek zijn naar bedrijven met een maatschappelijke relevantie. Dat zegt Jan van Goch, directeur van het Nederlandse adviesbureau Connexys. Het opzetten van maatschappelijke projecten maakt volgens hem vooral jonge, hoogopgeleide werknemers enthousiast. Daarbij verwijst hij naar liefdadigheidsinstellingen en hulporganisaties, die volgens hem één van de weinige organisaties zijn die zelfs in tijden met een tekort op de arbeidsmarkt geen moeite hebben met het aantrekken en behouden van goed personeel. Daarnaast stipt van Goch aan dat ondernemers niet al hun energie moeten steken in het aanwerven van nieuwe personeelsleden, maar moet er meer gedaan worden om teleurgestelde of ontevreden werknemers binnen te houden.

Gesprekken tussen werkgever en werknemer dringen het ziekteverzuim terug. Dat zegt Kees van Vliet, directeur van de Nederlandse Vereniging Arbeids- en Bedrijfsgeneeskunde. Ziekteverzuim hangt volgens van Vliet van verschillende factoren af. Hij stipt aan dat de context belangrijk is. Als er sprake is van een arbeidsconflict, moet een werknemer volgens hem zeker niet in het medische circuit terecht komen. Hij voert aan dat werkgevers vaak te lang wachten om in te grijpen. Een verkeerde werksituatie mag men volgens hem niet door laten etteren tot de werknemer overspannen raakt. Van Vliet stelt dat een werkgever die belangstelling toont voor zijn medewerker, kan vermijden dat het zover komt. Dat geldt volgens bedrijfsarts Francis Foury ook voor herhaalde baaldagen, die volgens hem ook een reden zijn voor een ernstig gesprek. (MH)

Vrouwen die actief zijn in de IT-sector, voelen zich heel dikwijls gediscrimineerd. Dat blijkt uit een onderzoek van de recruteringssite itjobboard.nl. Niet minder dan 60 procent van de ondervraagde vrouwelijke IT-medewerkers zegt zich vaak gediscrimineerd te voelen. Daarentegen is 66 procent van de mannelijke IT-medewerkers ervan overtuigd dat ze geen bevoorrechte positie hebben tegenover hun vrouwelijke collega’s. Verder vinden vrouwelijke IT-medewerkers dat er op hun werk een machocultuur heerst, maar dat wordt door 70 procent van de mannelijke ondervraagden ontkend. Het grootste probleem vinden vrouwen nochtans het feit dat ze een lager salaris krijgen dan hun mannelijke collega’s, gevolgd door een gebrek aan erkenning door die mannelijke collega’s. Voor mannen vormt juist erkenning het grootste probleem.

De Finse gsm-producent Nokia blijft zijn leiderspositie op de markt van gsm-toestellen verder uitbouwen en heeft na het tweede kwartaal een marktaandeel van 36,9 procent. Dat meldt het onderzoeksinstituut Gartner. Wereldwijd werden tijdens die periode 271 miljoen gsm-toestellen verkocht. Dat is 17,4 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Bijna 100 miljoen van alle verkochte toestellen waren van Nokia. Het marktaandeel van het Zweedse concern steeg daarmee van 33,7 naar 36,9 procent. Motorola, het nummer twee op de markt, kreeg daarentegen zware klappen. De Amerikaanse gsm-producent verkocht in het tweede kwartaal van dit jaar bijna 40 miljoen mobiele toestellen. In de loop van dezelfde periode vorig jaar gingen bij Motorola nog 50 miljoen eenheden over de toonbank. Het marktaandeel van het Amerikaanse concern zakt daarmee van 21,9 naar 14,6 procent.

In 23 van de 27 lidstaten van de Europese Unie is er ten minste één aanbieder van mobiele telefoondiensten die een roamingtarief toepast dat beneden het vastgesteld maximum ligt. Bij de rest is het tarief gelijk aan het maximum. Sinds 30 juli moeten de mobiele telefoondiensten een eurotarief van maximaal 0,49 euro voor gesprekken uit het buitenland, en 0,24 euro voor binnenkomende gesprekken in het buitenland aanbieden. Roamingtarieven zijn de tarieven voor inkomende en uitgaande gsm-gesprekken in het buitenland. Niet zonder moeite slaagde Europees Commissaris Viviane Reding er dit jaar in om de gsm-operatoren te verplichten in hun dure roamingtarieven te snoeien. Vandaag stelde Reding vast dat alle 95 EU-aanbieders van mobiele telefoondiensten zich blijkbaar naar de wet hebben geschikt. Allemaal respecteren ze de plafonds van de Europese Commissie.

Er blijkt een nieuwe kandidaat-overnemer te zijn voor de Italiaanse luchtvaartmaatschappij Alitalia. De maatschappij zegt te zijn benaderd door een onbekende groep investeerders die wordt vertegenwoordigd door de advocaat Antonio Baldassare. Eind deze maand of begin september zou volgens Alitalia een ontmoeting plaatsvinden. Baldassare heeft volgens de maatschappij telefonisch contact opgenomen om Alitalia op de hoogte stellen van de interesse. De geïnteresseerde zou interesse hebben om de aandelen die de Italiaanse staat houdt in de maatschappij overnemen. Het is echter onbekend wie er deel uitmaakt van de geïnteresseerde partij. De Italiaanse overheid heeft een aandeel van 49,9 procent in Alitalia. Vorige maand mislukte nog een veiling van het aandeel, nadat de laatste overgebleven geïnteresseerden zich terugtrokken. Ze konden niet akkoord gaan met de gestelde voorwaarden.

Meer Nieuws