managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Nieuwsoverzicht

Posted by managing21 on augustus 27th, 2007

De chef-kok van een groot restaurant heeft de meest stresserende baan. Dat is één van de conclusies van een studie van het King’s College in Nieuw-Zeeland. De onderzoekers stellen dat een chef-kok het elke dag opnieuw moet klaarspelen om het eten smakelijk, keurig en tijdig te serveren en als het misloopt kijkt de kok tegen alle teleurgestelde klanten aan. Het publieke karakter zet volgens het rapport een enorme druk op een dergelijke functie. De onderzoekers spreken met hun rapport tegen dat een stressvolle baan niet automatisch gelijkstaat met een intellectueel uitdagende taak. Anderzijds voeren ze aan dat jonge mensen met een veileisende baan twee keer zoveel risico hebben op depressies en angststoornissen dan mensen met een minder stressvolle dagtaak. Vrouwen zouden een hoger risico lopen op psychische stoornissen door hun werk, maar wel alleen zolang ze in hun vruchtbare jaren zijn.

De Zwitserse federale rechtbank heeft beslist om zo’n 200 miljoen Zwitserse frank (122 miljoen euro), die toebehoren aan de Russische oliegigant Yukos, vrij te geven nadat het een verzoek om wederzijdse rechtshulp van Moskou had afgewezen. Dat hebben de advocaten van de voormalige toplui van het bedrijf vrijdag laten weten. De maatregel heeft betrekking op een vijftigtal bankrekeningen, aldus één van de advocaten van de ex-bedrijfsleiders Michaïl Chodorkovski en Platon Lebedev. Het gaat zowel om individuele rekeningen als om rekeningen van Yukos, Apatit en GML. “Het geld zal worden terugbezorgd aan de bedrijven,” aldus de raadsman. Het is volgens hem de eerste keer dat een Zwitserse rechter weigert mee te werken aan wederzijdse rechtshulp, ingegeven door een overtuiging dat het Russische geding politieke motieven heeft.

Burger King heeft in het vierde kwartaal van zijn boekjaar een nettowinst behaald van 36 miljoen dollar, vergeleken met een verlies van 10 miljoen dollar in dezelfde periode een jaar eerder. De omzet nam toe met 11 procent, van 533 miljoen dollar tot 590 miljoen dollar. De omzet exclusief nieuwe restaurants steeg in de Verenigde Staten en Canada met 4,8 procent. Dat is de dertiende stijging in een kwartaal op rij. Wereldwijd steeg de zogenoemde vergelijkbare omzet met 4,4 procent, de veertiende toename op rij in een kwartaal. Bestuursvoorzitter John W. Chidsey verwacht dat Burger King tijdens het volgende boekjaar aan de top van de industrie zal presteren. De vergelijkbare omzet was volgens Chidsey in het afgelopen jaar het sterkst in het laatste kwartaal en dit momentum heeft zich volgens hem voortgezet in het eerste kwartaal van volgend jaar.

De verkoop van VoIP-systemen aan bedrijven groeide in het tweede kwartaal in de Verenigde Saten met 30 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De groei komt vooral voort in het midden- en kleinbedrijf. Het Amerikaanse midden- en kleinbedrijf heeft VoIP ontdekt als alternatief voor traditionele telefonie. Kleine en middelgrote bedrijven veroorzaken een groot deel van de groei met dertig procent van de afzet van VoIP-systemen in het tweede kwartaal. Dit blijkt uit een onderzoek van de Amerikaanse marktonderzoeker Dell’Oro. Een kwart van alle nieuwe telefoonaansluitingen in de KMO-sector is inmiddels een VoIP-lijn. In Noord-Amerika heeft VoIP-leverancier Cisco concurrent Avaya voorbijgestreefd. In Europa staat Avaya volgens het rapport op de eerste plaats. Wereldwijd bezet Avaya de tweede positie. Marktleider is Nortel.

De Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM) en Philips hebben een vogelvriendelijke verlichting ontwikkeld voor olie- en gasplatforms. De lampen stralen een beperkt deel van het kleurenspectrum uit, waardoor vogels tijdens de trek over de Noordzee minder worden afgeleid door de verlichting van boorplatforms. Dat maakt de kans groter dat ze veilig de overkant halen. Een platform van de NAM, net voor de kust van Nederland ter hoogte van Vlieland, voert de nieuwe verlichting bij wijze van proef. De eerste resultaten zijn zeer positief, aldus NAM en Philips. Jaarlijks trekken 60 miljoen vogels over de Noordzee. De meeste vliegen zonder mankeren naar de overkant. Maar bij bijzondere weersomstandigheden worden veel trekvogels aangetrokken door de traditionele verlichting op olie- en gasplatforms. Ze raken gedesoriënteerd en moeten dat veelal met de dood bekopen.

Britten worden tegenwoordig liever dronken achter het stuur betrapt dan in een voertuig uit de SUV-klasse. Driekwart van de bezitters van SUV-modellen en terreinwagens zegt zich schuldig te voelen over hun brandstofverslindende voertuig. Uit recent onderzoek blijkt dat negen van de tien Britse consumenten wel eens groene leugens vertellen aan vrienden of bekenden, om niet versleten te worden voor eco-vandaal. Ruim de helft vindt een dergelijke onethische levensstijl intussen minder acceptabel dan rijden onder invloed. Zeven van de tien Britten zeggen groen gedrag te zien als de nieuwe manier van keeping up with the Joneses, waar tot dusver bijvoorbeeld een nieuwe auto als een probaat middel werd beschouwd om de buren de ogen uit te steken. De koolstofdioxide-uitstoot van een auto is nu ook een geaccepteerd gespreksonderwerp op Britse feestjes.

Ondanks een sterk groeiende economie en een groot arbeidsreservoir, kampt Azië met een toenemend tekort aan hoogopgeleid personeel. Zo klagen executives van multinationals in bijna elke sector volgens The Economist over het tekort aan stafmedewerkers. De oorzaak moet niet alleen gezocht worden in de snelle economische groei die de talentpool te snel heeft uitgeput, maar ook in de slechte kwaliteit van de onderwijssystemen en de brain drain naar de Verenigde Staten en Europa. Het tekort leidt tot een hoger verloop en sterk stijgende lonen. Geschat wordt dat in sommige Aziatische landen het verloop de 30 procent zal overstijgen. Deze trend hindert niet alleen de groei van bedrijven en sectoren, in navolging van de looninflatie is er ook sprake van een titelinflatie, waarbij relatief laag gekwalificeerde werknemers klinkende titels krijgen om ze aan de onderneming te binden.

Philips heeft de overname van Color Kinetics afgerond. Dat heeft het Nederlandse elektronicaconcern bekend gemaakt. Philips maakte op 19 juni bekend de Amerikaanse producent van LED-verlichting (Light Emitting Diode) over te nemen voor 592 miljoen dollar. De omzet van Color Kinetics bedroeg in 2006 65 miljoen dollar. Color Kinetics, dat gevestigd is in Boston, is volgens Philips een toonaangevende speler in het ontwerp en de marketing van vernieuwende lichtsystemen die gebaseerd zijn op LED-technologie. De omzet van het bedrijf is sinds het begin van dit decennium jaarlijks met zo’n 31 procent gegroeid. De operationele marges van het bedrijf zullen naar verwachting toenemen. Philips zei eerder te verwachten dat Color Kinetics ook in de komende jaren een groei zal laten zien van 30 procent of meer.

Ratan Tata, de topman van het industriële conglomeraat Tata Group uit India, wil de Britse automerken Jaguar en Land Rover kopen. Met een overname wil hij een plaats veroveren op de mondiale automarkt. Jaguar en Land Rover zijn nu nog in handen van Ford. Het Amerikaanse concern wil ervan af, omdat het door een zware operationele verliezen gedwongen is saneren en onderdelen af te stoten. Tata Motors is tot nu toe vooral in thuismarkt India snel gegroeid. In samenwerking met het Italiaanse Fiat produceert Tata op grote schaal goedkope auto’s voor de snel groeiende Indiase middenklasse. Tata Motors is onderdeel van het hetzelfde industrieel conglomeraat dat in februari de overnamestrijd rond het Brits-Nederlandse staalbedrijf Corus won. Met de overname van de twee Britse merken wil Tata Motors minder afhankelijk worden van India.

Drie op de vijf Nederlanders blijken de oude guldenbiljetten mooier te vinden dan de eurobiljetten. Bovendien weten heel weinig Nederlanders dat elk eurobiljet voor een bepaalde bouwstijl in de Europese geschiedenis staat. De Nederlandse Bank (DNB) wil nu graag dat de nieuwe serie eurobiljetten die in 2010 verwacht worden, persoonlijker worden. Met een afbeelding van de Eifeltoren, een Hollandse molen of de Toren van Pisa. “De huidige briefjes zijn zo ontworpen dat niemand er aanstoot aan kan nemen,” aldus Hans de Heij van DNB in een nieuwsbrief van de bank. Een afbeelding van de Pont Neuf zou te veel met Frankrijk worden geassocieerd. Onderzoek echter wees uit dat Nederlanders graag beroemde bouwwerken, dieren of beroemde Europeanen op de biljetten zien staan. De DNB wil er bij de Europese Centrale Bank op aandringen de nieuwe serie eurobiljetten persoonlijker te maken.

Meer Nieuws