managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Asia Pacific verkoopt meer auto’s dan Europa

Posted by managing21 on augustus 28th, 2007

In 2009 zullen er in de regio Asia Pacific meer nieuwe lichte auto’s verkocht worden dan in Europa. Dat blijkt uit een rapport van het onderzoeksbureau J.D. Power and Associates. In totaal zouden er in Asia Pacific in 2009 ongeveer 23 miljoen exemplaren verkocht worden. In Europa zouden er dat jaar 22,7 miljoen nieuwe wagens op de markt komen. Er wordt vooral een groei verwacht in India, Zuid-Oost Azië en Korea.

China en Japan vormen nu al de tweede en derde grootste automarkten van de wereld. Op dit ogenblik wordt er volgens J.D. Power vooral in China en India een groei opgetekend, terwijl de verkoop in andere regio’s relatief middelmatig wordt genoemd. “Maar door het groeiend inkomen in Asia Pacific, zullen steeds meer inwoners zich een auto kunnen aanschaffen,” voert J.D. Power aan.

Tijdens de eerste helft van dit jaar werden in Asia Pacific 9,7 miljoen lichte wagens – personenwagens en kleine bestelwagens – verkocht. Dat is een groei met 7,2 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Eind dit jaar zouden in Asia Pacific 19,3 miljoen exemplaren verkocht zijn, wat een wereldwijd marktaandeel van 28,1 procent vertegenwoordigt. Elders in de wereld wordt een veel lagere groei vooropgesteld.

In Europa wordt rekening gehouden met een groei van 3 procent tot 21,6 miljoen exemplaren, terwijl de verkoop in Noord-Amerika met 0,04 zou afnemen tot 19,2 miljoen eenheden. In Zuid-Amerika wordt gewag gemaakt van een groei met 10,6 procent tot 3,4 miljoen exemplaren. In de rest van de wereld zou de verkoop van nieuwe personenwagens met 5 procent toenemen.

Op nationaal vlak zou China dit jaar een groei met 18 procent kennen, maar Japan zou met een daling van 2,7 procent tot 5,4 miljoen exemplaren rekening houden. India zou dit jaar aan een verkoop van 1,67 miljoen nieuwe personenwagens komen. Met het huidige groeiritme zal China volgens J.D. Power in 2025 de Verenigde Staten voorbijsteken als grootste markt voor nieuwe personenwagens.

Tegen 2014 zouden in Asia Pacific 31,9 miljoen personenwagens worden verkocht. Daarvan zou China 16,3 miljoen exemplaren voor zijn rekening nemen. Japan zou op dat ogenblik aan een verkoop van 5,9 miljoen exemplaren komen, terwijl in India 3 miljoen auto’s zouden verkocht worden.