managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Belang zoekmachinereclame overdreven

Posted by managing21 on augustus 28th, 2007

Een niet onbelangrijk gedeelte van de zoekmachinereclame is onrendabel. Dat blijkt uit een rapport van Atlas, een dochterbedrijf van Microsoft. Volgens de onderzoekers betalen adverteerders immers veel geld voor prominent geplaatste zoekresultaten, terwijl bezoekers die erop klikken in veel gevallen toch al onderweg waren naar de website van het betrokken bedrijf.

“Volgens Atlas komt bijna de helft van alle kliks op betaalde zoekresultaten van internetgebruikers die eerder al de website van de adverteerder hadden bezocht,” aldus het magazine Adweek. “Bovendien bleek ongeveer 60 procent van de bezoekers op de merknaam van het bedrijf afgekomen te zijn en niet op een onderwerp waar ze naar op zoek waren en dat door de adverteerder wordt gebruikt om nieuwe bezoekers aan te trekken.”

Volgens Atlas hechten bezoekers teveel belang aan zoekresultaten in plaats van andere reclamevormen die de internetgebruiker bewust maken van het aanbod van de adverteerder vooraleer ze besluiten door te klikken naar de betrokken website. Nochtans is zoekmachinemarketing een dominante vorm geworden in de online reclamesector. Vorig jaar zou ongeveer 40 procent van alle online reclame naar zoekmachines gegaan zijn.

Atlas verwijst onder meer naar de online veilingsite eBay, die tijdens de maand juni gedurende tien dagen zijn samenwerking met zoekmachine Google stopzette. “Er werd vanuit Google weliswaar minder trafiek gegenereerd, maar de totale trafiek naar eBay ondervond daarvan nagenoeg geen enkele invloed,” aldus de onderzoekers. “Ons onderzoek is geen kritiek op zoekmachines, maar wel een signaal naar de hele sector.”