managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Nieuwsoverzicht

Posted by managing21 on augustus 30th, 2007

Het Deense speelgoedbedrijf Lego heeft in het eerste halfjaar van 2007 een winst voor belastingen geboekt van 23 miljoen euro, een stijging met 3 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. De omzet steeg met 5 procent tot 397 miljoen euro. De resultaten zijn beter dan Lego had verwacht. “Dit toont aan dat onze belangrijkste producten en waarden de juiste zijn,” aldus Lego-topman Jorgen Vig Knudstorp. De verkoop steeg op alle markten, ook in de Verenigde Staten, terwijl de algemene speelgoedmarkt in het eerste halfjaar met één procent groeide. Lego heeft beslist om de geplande herstructureringen in de fabriek in Billund uit te stellen. De verwachtingen voor het volledige boekjaar werden opgetrokken tot 120,8 miljoen euro, terwijl dat begin dit jaar nog 73,8 miljoen euro. De omzet zou uitkomen op ongeveer 1,05 miljard euro, ongeveer gelijk aan vorig jaar.

De Japanse dochter van de Amerikaanse fastfoodketen McDonald’s heeft in Japan vijftien cafés geopend. Nu fastfood uit de mode raakt, wil de keten zich begeven op de lucratieve maar erg concurrentiële cafémarkt. McDonald’s biedt in de cafés warme en koude dranken aan en ook kleine gerechten. Op de Japanse markt zijn er zo al enkele grote Japanse spelers zoals Doutor, Excelsior, maar ook buitenlandse ketens zoals Starbucks. McDonald’s wil het aantal cafés progressief verhogen door een aantal van zijn restaurants om te vormen tot cafés. De Amerikaanse gigant wil zich van zijn concurrenten onderscheiden door snelle service en comfort aan te bieden. “We hopen nieuwe klanten aan te trekken en tegelijk onze habitués te houden,” aldus Eikoh Harada, topman van McDonald’s Japan. Het eerste McCafé opende zijn deuren in het centrum van Tokio.

Het Franse staatsgasbedrijf Gaz de France zag zijn groepswinst in de eerste zes maanden met 11 procent dalen tot 1,51 miljard euro. Gaz de France spreekt van zeer moeilijke marktomstandigheden wegens het uitzonderlijk zachte weer en zwakke aardgasprijzen. Daardoor daalde de omzet in de eerste zes maanden met 11 procent tot 13,78 miljard euro. Jean-François Cirelli, topman van Gaz de France, stelde dan ook dat 2007 een overgangsjaar wordt voor het gasbedrijf. De zwaarste terugval moest Gaz de France optekenen in de aardgasdistributie op de Franse thuismarkt. Gaz de France wil zich verderontwikkelen in het buitenland. De groep gaat 500 miljoen euro investeren in een ondergrondse gasopslagplaats in Groot-Brittannië. Jean-François Cirelli is ook geïnteresseerd in het Nabucco-project, een aardgaspijplijn die Turkije en Oostenrijk met elkaar verbindt.

De Amerikaanse holding Altria gaat haar internationale tabaksdivisie verkopen. Altria is het grootste onafhankelijke tabaksconcern ter wereld. Het is onder meer eigenaar van de merken Marlboro en Philip Morris. Geruchten over een mogelijke verkoop van de niet-Amerikaanse tabaksactiviteiten deden afgelopen weekend al de ronde. Het gaat om het bedrijfsonderdeel Philip Morris International. Het Beneluxhoofdkantoor daarvan is gevestigd in Berchem en telt 300 werknemers. Altria denkt dat de divisie slagkrachtiger kan optreden als ze losgeweekt is van de moederholding. Philip Morris International draagt voor tweederde bij aan de winst van Altria uit een omzet van acht tot negen miljard dollar. Marlboro is wereldwijd het best verkochte merk op de sigarettenmarkt. Altria heeft deze zomer al een sigarettenfabriek in de Amerikaanse staat North Carolina gesloten.

George Reyes (53) stapt op als financieel directeur van internetgroep Google. Volgens insiders speelde hij een grote rol in de snelle groei van de groep de jongste jaren, maar kreeg hij daar onvoldoende krediet voor. Reyes deed ook gedurfde uitspraken. Zijn waarschuwing in februari 2006 dat Google niet meer zo sterk zou kunnen blijven groeien als in het verleden, leidde tot een fikse koersval van het Google-aandeel. “George Reyes heeft ons met succes door een innovatieve beursgang geloodst, geholpen met de strenge boekhoudregels van de Sarbanes Oxley-wet en een steeds uitdijende financiële organisatie geleid,” reageerde Google-topman Eric Schmidt op het vertrek van de financieel directeur. Eind vorig jaar had Reyes 51.750 aandelenopties op zijn naam staan. Ze vertegenwoordigen een waarde van ongeveer 26 miljoen dollar. De afgelopen drie jaar verkocht hij al voor 259 miljoen aan aandelen.

De Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM) mag doorgaan met het winnen van gas onder de Waddenzee. De Nederlandse Raad van State heeft alle bezwaren van milieuorganisaties tegen de booroperatie afgewezen. Tegen de uitspraak is geen beroep mogelijk. Organisaties zoals Vogelbescherming Nederland en de Stichting Natuur en Milieu reageerden dan ook erg ontgoocheld. Volgens hen zal de natuur in het beschermde Waddenzeegebied lijden onder de gasboring. De natuurorganisaties noemen de gasboringen een onbekend risico. Vogelliefhebbers beschouwen de Waddenzee als het belangrijkste vogelgebied van Nederland en een belangrijke schakel in de Oost-Atlantische trekroute. De NAM, een joint venture van ExxonMobil en Shell, schat dat het met de gasvoorraad onder de Waddenzee de gezinnen van vier grote steden tien jaar van gas kan voorzien.

De Nederlandse bierbrouwer Heineken komt met een nieuw drankje, speciaal gericht op de vrouw. Het nieuwe Charli-bier is een combinatie van cider, gerstemout en sprankelend water en heeft een alocholpercentage van 5 procent. Volgens Heineken is Charli het ideale alternatief voor bier en wijn. Charli is er volgens Heineken speciaal voor mensen die niet van bier houden en de kwaliteit van wijn niet helemaal vertrouwen. Er komt eind oktober eerst een test eerst in zeventien cafés in Deventer en Amsterdam. Heineken hoopt Charli voor de volgende zomer landelijk te introduceren. Charli past naadloos in de nieuwe marketingstrategie van Heineken. De brouwer wil het aantal vrouwelijke drinkers in het klantenbestand opschroeven. De eerste reacties op internet over het nieuwe bier zijn echter niet onderverdeeld positief.

Shell en Dow Chemical voeren gesprekken met de Iraakse regering over een investering van 2,1 miljard dollar. Met de investering zou een chemische fabriek in het zuiden van Irak kunnen worden gerenoveerd en uitgebouwd. Dat heeft de Iraakse minister van industrie Fawzi Hariri bekend gemaakt. Shell zegt dat over diverse onderwerpen met de Iraakse regering van gedachten wordt gewisseld, maar wil geen nadere informatie geven over het project. Bedrijven als Shell willen graag voet aan de grond krijgen in het olierijke Irak. Een investering in een chemiefabriek is in de regel minder lucratief dan een investering in olievelden. Analisten menden echter dat Shell met een dergelijke investering een voet tussen de deur kan krijgen in Irak. Het olieland heeft een geschatte oliereserve van 110 miljard vaten, waarvan de helft nog niet in ontwikkeling is.

Renault zal geen bod uitbrengen op de Zweedse Ford-dochter Volvo. Dat liet Carlos Ghosn, de gedelegeerd bestuurder van Renault, weten. “Wij hebben het dossier niet bestudeerd,” zegt Ghosn. Renault werd naar voren geschoven als een van de favorieten voor de overname van Volvo. Renault heeft innige banden met de vrachtwagenbouwer Volvo Trucks. Bovendien slaagt het Franse merk er maar niet in een positie te veroveren in het lucratieve luxesegment. Ghosn heeft altijd gezegd geïnteresseerd te zijn in een samenwerking met een ander bedrijf, zoals dat nu ook al met Nissan gebeurt, maar voegt er aan toe dat hij dit keer vooral wil investeren in de bestaande merken en producten van Renault. Hij stelt dat Renault geen nieuw merk nodig heeft, maar wel nieuwe producten en nieuwe technologieën. Ghosn noemde het afzien van een Volvo-overname een kwestie van gezond verstand.

Gebruikers van videosite YouTube kunnen voortaan legaal meer dan tien miljoen stukjes Britse muziek legaal integreren in hun video’s. De populaire videosite heeft hiertoe een overeenkomst gesloten met Britse licentieverenigingen die royalty’s innen namens zo’n 50.000 componisten, liedjesschrijvers en uitgevers. Volgens de Financial Times heeft YouTube ermee ingestemd een vaste vergoeding te betalen in ruil voor een licentie op de muziekbibliotheek. De Britse MCPS-PRS Alliance zal vervolgens de inkomsten verdelen onder zijn leden op basis van een schatting welke muziek het meest afgespeeld is op de site. De alliantie werkt samen met YouTube aan een manier om veelgebruikte muzieknummers te identificeren. Er werd niet bekend gemaakt hoeveel YouTube heeft betaald voor de licentie-overeenkomst.

Meer Nieuws