managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Nieuwsoverzicht

Posted by managing21 on september 3rd, 2007

De Marokkaanse regering en het Frans-Japanse autoconcern Renault-Nissan hebben een intentieverklaring getekend voor de bouw van een autofabriek bij de nieuwe haven van Tanger. Met een beoogde capaciteit van 400.000 auto’s per jaar wordt dit de grootste autofabriek van het Afrikaanse continent. Voor de alliantie Renault/Nissan is het de grootste gezamenlijke investering tot nu toe. De investering ligt boven een bedrag van één miljard euro. De fabriek gaat auto’s voor het lagere marktsegment produceren voor Renault en Nissan. Tien procent van de productie is bestemd voor de Marokkaanse markt en negentig procent voor de internationale markt. De productie van goedkopere auto’s van Renault en Nissan vindt momenteel voor een groot deel plaats in Roemenië en Turkije. Ook heeft Nissan een fabriek in Egypte.

Het staalconcern ArcelorMittal neemt de controle over het Duitse Saar Ferngas AG in handen. Naar beide bedrijven bekendmaakten, zou het grootste staalconcern van de wereld een aandeel van 76,88 procent nemen in Saar Ferngas. Dat was tot op heden in handen van het Duitse RAG. Saar Ferngas is de grootste gasverdeler in Saarland. Bij het bedrijf werken zowat 150 mensen. Met de transactie is 367 miljoen euro gemoeid. De verkoop gebeurt onder dezelfde voorwaarden als die waaronder het Duitse energieconcern RWE een aandeel wilde verwerven in Saar Ferngas. De overname botste in maart van dit jaar echter op een verbod van de mededingingsautoriteiten. Ook de overname door ArcelorMittal moet nog groen licht krijgen van de raad van commissarissen en de Europese autoriteiten. Verwacht wordt dat de transactie eind dit jaar zal kunnen worden afgerond.

Het Franse concern Bouygues, het op een na grootste bouwbedrijf ter wereld dat ook een waaier andere activiteiten in portfeuille heeft, heeft zijn nettowinst met 12 procent zien stijgen tijdens het tweede kwartaal, tot 466 miljoen euro. De omzet steeg met 8 procent, tot 7,38 miljard euro. Bouygues trok zijn verwachtingen voor dit jaar voor de tweede keer op, tot 29 miljard euro. Dat is een groei met 10 procent. Bouygues bouwt momenteel de A41 snelweg in de Franse Alpen en is één van de vier kandidaat-bouwbedrijven voor de constructie van een perscentrum voor de Olympische Spelen van 2012 in Londen. Bouygues-topman Martin Bouygues liet ook weten geïnteresseerd te zijn in Areva, wereldwijd de grootste bouwer van kernreactoren, die in handen is van de Franse staat. Hij benadrukt wel dat Bouygues dan meer wil zijn dan minderheidsaandeelhouder.

Online shoppen wordt steeds individueler ingevuld. De moderne online shopper weet steeds beter zelf hoe koopjes en nieuwe producten op te sporen en is in toenemende mate cynisch over de achterhaalde marketingmethoden die zij tegenkomen. Verder wordt de klant minder trouw aan eerder bezochte online winkels. Volgens het `Online Shopping Report` van Quidco zegt slechts één op de drie Britten direct naar een bekende site als Amazon te gaan, terwijl 67 procent zijn shoppingtrip begint bij een zoekmachine of vergelijkingssite. Ongeveer 35 procent van de online consumenten wil niet meer benaderd worden door traditionele marketingmethoden als banners en e-mail. Ze wensen informatie van een objectieve en onbevooroordeelde bron. Opvallend genoeg hecht slechts 5 procent aan het ontwerp van een website en is niet meer dan 23 procent bezorgd over veilig betalen.

De arbeidsdeelname van vrouwen neemt af naarmate ze meer kinderen hebben. Dat blijk uit onderzoek van het Nederlands Sociaal Cultureel Planbureau. Het aantal moeders dat meer dan 33 uur per week werkt is zeer klein. Bij vrouwen met één kind is dat 5 procent en naarmate het aantal kinderen stijgt, daalt de arbeidsdeelname verder. De onderzoekers concluderen tevens dat een hoger uurloon impliceert dat vrouwen met kinderen vaker een baan hebben, meer uren werken en vaker gebruik maken van kinderopvang. Vaders worden in het onderzoek nauwelijks genoemd. De bijdrage van de vader aan het huishoudinkomen is relevant bij de beslissing van de moeder om de arbeidsmarkt te betreden en om kinderopvang in te schakelen. De opvattingen van de directe omgeving over werkende moeders en kinderopvang blijken eveneens een belangrijke rol te spelen bij het nemen van een beslissing.

Werknemers die trots zijn op het bedrijf waarvoor ze werken, zijn meer betrokken, efficiënter en dus ook goedkoper. Dit stelt Alex Klein, docent aan de Nyenrode Business Universiteit. Uit zijn onderzoek blijkt dat het slecht gesteld is met deze betrokkenheid van de werknemers. De helft voelt zich nauwelijks betrokken bij het bedrijf waarvoor hij werkt. Een kwart van het personeel zou zich zelfs schuldig maken aan passieve sabotage. Dit is volgens Klein funest voor de concurrentiepositie van een bedrijf. Met de toenemende vergrijzing en groeiende krapte op de arbeidsmarkt, wordt het voor bedrijven alsmaar moeilijker om vacatures in te vullen. Klein noemt het belangrijk dat werkgevers inzetten op loyale werknemers, maar dat werkt niet met een incidentele bonus of een periodieke loonsverhoging. Dat kan alleen met intrinsieke beloningen, zoals een scholingstraject tot het vergoeden van de zorgverzekering van het gezin.

Steeds meer werkgevers en werknemers zijn te vinden voor thuiswerk. Vooral de mobiliteitsproblemen en het bijhorende tijdsverlies in allerhande files, moedigt aan tot telewerken. Uit een Nederlands onderzoek van Axians blijkt dat bijna zes op de tien werkgevers het ideaal vinden wanneer de werknemers één op vijf werkdagen vanuit de eigen woning werken. Door af en toe vanuit huis te werken, wordt het volgens veel werkgevers eenvoudiger voor hun medewerkers om een balans te vinden tussen werk en privéleven. Ook de efficiënte vaart hier volgens vele bedrijfsleiders wel bij. Een grote groep werkgevers (35 procent) is voorstander van telewerken om de negatieve gevolgen van files uit te vlakken. Daarnaast worden ook het mileieu (16 procent) en ruimtebesparing op de werkvloer (12 procent) genoemd als stimulansen voor het thuiswerk.

Trends spelen een belangrijke rol bij bij de strategische beslissingen van bedrijven. Dat blijkt uit een onderzoek van Ruigrok-NetPanel, waarbij gezegd wordt dat bedrijven veel waarde hechten aan de mening van trendwatchers. Liefst 87 procent van de respondenten stelt dat trends wel eens een rol spelen bij strategische beslissingen binnen de organisatie. Het gaat dan vooral om communicatie (60 procent), marketing (58 procent) en product- en dienstenontwikkeling (54 procent). Daarnaast zegt 64 procent te verwachten dat trends in de toekomst een steeds grotere invloed zullen hebben. Toch denkt maar 48 procent dat er vaker gebruik zal worden gemaakt van een trendwatcher. Slechts 19 procent heeft wel eens een externe trendwatcher ingeschakeld. Het imago van de trendwatcher is dan ook niet al te best, hoewel bij persoonlijke ervaringen 66 procent zegt tevreden of relatief tevreden te zijn over de trendwatcher.

Door de evoluerende techniek wint videoconferencing opnieuw aan populariteit. De gebruikers communiceren volgens The Economist nog steeds via audio en video, maar de gebruikte techniek Zo wordt er opgemerkt dat de snelheid en de kwaliteit van de transmissie verbeterd zijn en zijn ook de gebruikte schermen veel groter. Bovendien wordt gebruik gemaakt van meerdere schermen, om zo de illusie te creëren dat de twee partijen die met elkaar communiceren recht tegenover elkaar aan tafel zitten. Zo lijkt het dus net alsof alle betrokkenen zich in één en dezelfde ruimte bevinden. De systemen zouden kostenbesparend werken, omdat veel geld wordt uitgespaard aan zakenreizen. Ook zou telepresence goed zijn voor het milieu, omdat er minder zakenreizen nodig zijn en er dus minder uitstoot van broeikasgassen wordt veroorzaakt.

Managers kijken te vaak de andere kant uit wanneer de sfeer op de werkvloer is verpest. Dat zegt Ulrike Wild, specialist conflictmanagement bij het bureau Schouten en Nelissen. Conflicten ontstaan volgens Wild meestal uit een opsomming van kleine ergernissen, tot het tot een ontploffing komt. Dan is het volgens Wild echter te laat en is het belangrijk om onvrede tijdig te melden. Wild stelt dat managers de verslechterde sfeer moeten opmerken, maar vaak de neiging hebben om weg te kijken. Ook denken managers vaak dat het conflict zichzelf zal oplossen, hoewel dat slechts heel zelden het geval is. Ze moeten volgens Wild in gesprek gaan met de werknemers, zij het individueel of met de verschillende antagonisten, zodat de exacte oorzaak van het probleem achterhaald kan worden. Daarna kunnen er pas initiatieven genomen worden om het probleem op te lossen.

Meer Nieuws