managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Web 2.0 heeft grondslag public-relations veranderd

Posted by managing21 on september 3rd, 2007

Een meerderheid van de managers zien public-relations als een cruciaal onderdeel van hun bedrijfsvoering. Dat blijkt uit een wereldwijde studie van het onderzoeksbureau Brainjuicer. Er wordt aan toegevoegd dat twee op drie bedrijven dit jaar hun pr-budget hebben verhoogd. Het rapport wijst volgens de onderzoekers duidelijk uit dat 96 procent van de bedrijven het belang van public-relations inziet. Er wordt daarbij opgemerkt dat public-relations een continue gebeuren is geworden.

Volgens twee op drie respondenten is public-relations ook zichtbaarder geworden door de komst van het Web 2.0. “Een grote meerderheid van deze groep ervaart deze ontwikkeling als positief,” aldus het magazine Marketing Online. “Zij beschouwen Web 2.0 als een nieuw kanaal waarin het gemakkelijker is geworden om bepaalde doelgroepen te bereiken.” Vooral sociale media zoals LinkedIn, Facebook en MySpace hebben volgens hen een impact op de klanttevredenheid en de winst.

Meer dan de helft van de respondenten verwacht dat hun pr-budgetten voor volgend jaar verhoogd zullen worden. Bij managers die Web 2.0 technologieën adopteren loopt dat zelfs op tot 83 procent. Als voornaamste Web 2.0 technologieën worden RSS-feeds, blogs, news sharing en social bookmarking sites genoemd. De onderzoekers stellen dan ook dat bedrijven moeten leren om het Web 2.0 te omarmen en in hun voordeel te gebruiken.

“Public-relations is niet meer een gebeuren van afzonderlijke campagnes, het is een continu gebeuren van 24 uren per dag en 7 dagen per week geworden,” aldus de onderzoekers. “Bedrijven die snel inspelen op nieuws en openstaan voor nieuwe benaderingen zullen op langere termijn positiever beoordeeld worden. Nieuwe media hebben de fundamenten van de hedendaagse public-relations enorm veranderd. Bedrijven die niet snel of persoonlijk met hun publiek communiceren, zullen de boot missen.”