managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Internet steeds centraler in politieke campagne

Posted by managing21 on september 5th, 2007

In de aanloop naar de vorige Amerikaanse presidentsverkiezingen werd de democratische kandidaat Howard Dean bestempeld als de grote internet-kandidaat, maar zijn online campagne verdwijnt in het niets in vergelijking met de inspanningen die de kandidaten voor de volgende verkiezing op het internet doen. Internet-bedrijven zien dan ook steeds meer mogelijkheden in het opzetten van online politieke campagnes.

Die stelling beheerste het congres over online politiek aan de George Washington University. “Internet is in de hedendaagse politiek geen randverschijnsel meer, maar staat daarentegen helemaal centraal,” benadrukte Carol D. Darr, directeur van het Institute for Politics, Democracy & the Internet (IPDI), een onderdeel van de Graduate School of Political Management van de George Washington University.

Online politieke reclame blijft weliswaar nog altijd relatief klein, maar is de voorbije vijf jaar langzaamaan gegroeid. Volgens het marketingbedrijf PQ Media realiseerde online politieke reclame in de Verenigde Staten vijf jaar geleden een omzet van 5 miljoen dollar. Dat was drie jaar geleden al gestegen tot 29 miljoen dollar en vorig jaar tot 40 miljoen dollar. “Internetbedrijven puren profijt uit dit gewijzigde medialandschap,” aldus The Washington Post.

“Een aantal internetsites geven de kandidaten niet alleen de kans om met kleinere gemeenschappen te communiceren, maar geven de gebruikers ook de kans om een forum te creëren om meningen over de kandidaten en hun standpunten te becommentariëren,” aldus Benjamin Sun, topman van het internetbedrijf Community Connect, dat zich met specifieke websites richt op diverse minderheidsgroepen.

Het internetbedrijf BrandGames creëert zelfs videogames rond de presidentskandidaten. “Presidentskandidaten zijn merken en videogames creëren een emotionele band met een merk,” stipte BrandGames-topman Scott Randall aan. Op Yahoo Group zijn ondertussen al meer dan 700 groepen opgericht rond de volgende verkiezingen. Bovendien heeft het bedrijf You Witness News gelanceerd, waar gebruikers eigen nieuwsvideo’s kunnen plaatsen.

Bij YouTube werd You Choose ’08 opgericht, een centraal platform voor kanalen over de presidentskandidaten. Tegelijkertijd kunnen de kandidaten Google Ads gebruiken om hun online video’s te richten op bepaalde regio’s en staten. “De politiek bied aan internetbedrijven duidelijk commerciële mogelijkheden,” benadrukt Elliot Schrage, onderdirecteur global communications and public affairs bij Google.