managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Managers vinden medewerkers lui

Posted by managing21 on september 5th, 2007

Een meerderheid van de Britse managers en hun naaste medewerkers vindt tenminste enkele van hun collega’s lui of ronduit overbodig. Dat blijkt uit een rapport van het Britse onderzoeksbureau Investors in People. Ruim driekwart van de ondervraagde leidinggevenden is van oordeel dat sommige medewerkers overbodig zijn. Tachtig procent van de medewerkers is ervan overtuigd dat sommige collega’s overbodig zijn.

“Deze problemen doen zich vooral voor in bedrijven met meer dan duizend werknemers,” aldus het magazine Nu.nl. In bedrijven tot vijftig werknemers kwamen deze problemen slechts in de helft van de gevallen voor. De helft van de ondervraagden zegt samen te werken met een collega die ze eigenlijk te lui en ongeschikt voor de baan vinden. Daarnaast vier op de tien medewerkers vindt dat hun baas te weinig doet om luie collega’s aan het werk te zetten.

Volgens de onderzoekers is een van de conclusies van dit onderzoek dat werknemers te snel het predikaat lui hanteren, terwijl er ook sprake kan zijn van echte persoonlijke of medische problemen. “Managers zouden van dit onderzoek kunnen leren dat ze beter op waarschuwingssignalen moeten letten en vaker gesprekken met hun personeel moeten voeren,” aldus nog de onderzoekers.