managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

E-books wagen nieuwe poging

Posted by managing21 on september 6th, 2007

Technologie-specialisten kondigen al vele jaren het einde van het papieren boek aan. Maar tot nu toe zijn de elektronische boeken er nog niet in geslaagd om het grote publiek te verleiden. Amazon en Google pakken deze herfst echter opnieuw uit met nieuwe e-books, waarvan ze hopen dat de lezer zich dit keer wel kan verzoenen met de nieuwe technologie. Maar ook nu blijft de scepsis voortduren, want diverse partijen stellen dat e-books nooit een alternatief kunnen worden voor de traditionele gedrukte exemplaren.

Amazon pakt in oktober uit met Kindle, een draadloos e-book. Het toestel zou 400 dollar tot 500 dollar kosten en verbindt de lezer draadloos met een e-bookwinkel op de website van Amazon. “De draadloze technologie is een hele verbetering tegenover de oudere e-books, die telkens met een computer moesten verbonden worden om boeken of artikels te downloaden,” aldus The New York Times. Het bedrijf wil volgens de krant voorlopig echter geen verdere details kwijt over het project.

Google start eveneens met een nieuw e-bookproject. Het internetbedrijf zal een betaalsysteem aanbieden dat de gebruikers toegang geeft tot digitale kopies van een aantal boeken uit zijn database. Uitgevers zullen zelf de prijs voor hun boeken kunnen bepalen en delen de opbrengsten met Google. Tot nu toe heeft Google slechts een beperkt aanbod aan boeken met een copyright op zijn website. Het zoekmachinebedrijf gaf evenmin verdere informatie over zijn nieuwe plannen.

Michael Gartenberg, onderzoeksdirecteur bij Jupiter Research, zegt echter twijfels te hebben bij de toekomstmogelijkheden van het e-book. “Boeken hebben een relatief grote waarde voor de consument,” voert hij aan. “Ze kunnen ze uitstallen in een boekenrek en uitlenen aan vrienden. Bovendien begrijpen ze ook het business model van de sector. Er zijn al meer dan een decennium e-books op de markt, waarvan men een grote doorbraak verwacht. Maar die is er nooit gekomen.”

Vorig jaar kwam er volgens The New York Times echter een kentering met de lancering van de Sony Reader, die voldoende geheugen bevat om tachtig boeken op te slaan. “Sony maakt niet bekend hoeveel exemplaren er inmiddels van verkocht zijn, maar de technologie doet het blijkbaar voldoende goed, want Sony heeft zijn reclame voor de Reader in verscheidene grote Amerikaanse steden opgedreven,” aldus de krant. Ook uitgevers zouden stilaan gewonnen raken voor het idee van de e-books.

Boekhandelaars zijn echter minder gewonnen voor elektronische literatuur. Barnes & Nobles, de grootste boekhandel van de Verenigde Staten, stelt dat de consument nooit evenveel waarde zal hechten aan een e-book dan aan een gedrukt exemplaar, maar voegt er aan toe zelf ook met een e-book op de markt te zullen komen. “Maar op dit ogenblik zien we nog geen realiseerbaar project,” luidt het.