managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Nieuwsoverzicht

Posted by managing21 on september 7th, 2007

Het Amerikaanse autoconcern Chrysler heeft de topman van de Noord-Amerikaanse activiteiten van Toyota Motor benoemd als vice-voorzitter en president. Jim Press, die sinds enkele maanden in de directie van Toyota zat, werkte 37 jaar voor de Japanse autogigant. Press wordt onder meer verantwoordelijk voor de Noord-Amerikaanse en internationale verkoop van Chrysler, de wereldwijde marketing en de dienstverlening. Press begint op 17 september bij zijn nieuwe werkgever. Hij bouwde het marktaandeel van Toyota in de Verenigde Staten sterk uit en was de eerste niet-Japanner die een zetel in het bestuur van Toyota kreeg. Chrysler werd begin augustus overgenomen door de investeringsmaatschappij Cerberus van autoconcern DaimlerChrysler voor 7,4 miljard dollar. Als nieuwe topman van het concern werd Robert Nardelli benoemd, oud-bestuursvoorzitter van de bouwketen Home Depot. Oud-topman Tom LaSorda kreeg de verantwoordelijk over de productie, de inkoop en het personeel.

De Amerikaanse internationale handels commisie (ITC) doet onderzoek naar bepaalde mobiele telefoons van de derde generatie (3G) van Nokia naar aanleiding van een ingediende klacht door het bedrijf InterDigital. Volgens InterDigital, een bedrijf dat zich bezighoudt met draadloze technologie, schendt Nokia een tweetal patenten van hen en past die zonder toestemming toe in een aantal mobieltjes waaronder de nieuwe N75. Nokia zelf zegt zich krachtig te zullen verzetten tegen alle beschuldigingen en zegt dat het bedrijf integer handelt en werpt de beschuldigingen verre van zich. De ITC zegt er naar te zullen streven het onderzoek binnen 45 dagen te hebben afgerond. In 2006 betaalde Nokia een bedrag van 253 miljoen dollar aan InterDigital na een rechtszaak te hebben verloren over patenten met betrekking tot mobiele telefonie volgens de tweede generatie (2G). Verder is het Finse bedrijf betrokken bij rechtszaken en ruzies over patenten met de Amerikaanse chipbouwer Qualcomm.

Consumenten die nu veel gebruik maken van online winkels zullen in de komende tien jaar alleen maar meer online winkelen. Daarentegen zullen de mensen die nu zelden tot nooit online shoppen dat in de toekomst ook niet doen. Dat blijkt uit een rapport van het onderzoeksbureau Jupiter Research. In het totaal betekent dat dus dat de groei in online shoppen afneemt de komende jaren. “De meeste mensen die ooit online zullen kopen zijn inmiddels al online aan het winkelen,” aldus Patti Freeman Evans, analist bij Jupiter Research. “De echte grote ontwikkelingen zijn inmiddels wel achter de rug”. Volgens analisten zal de traditionele, fysieke retail altijd groter blijven dan de online retail. Dat betekent echter niet dat online retailers geen enkel groeipotentieel hebben, maar niets meer doen dan online aanwezig zijn zal in de toekomst niet voldoende blijken voor gezonde groei. Verkopers zullen veel meer gebruik moeten maken van hun online mogelijkheden want dat wordt nu nog veel te weinig gedaan, aldus een analist.

De Internationale Financieringscoöperatie (IFC), die deel uitmaakt van de Wereldbank, heeft fors geïnvesteerd in het bedrijf OLAM International uit Singapore. De milieubeweging Greenpeace vernam echter dat de Congolese autoriteiten beslag gelegd hebben op illegaal gekapt hout dat OLAM wilde verschepen. OLAM weigerde lokale belastingen te betalen. CoCo Pember, de minister die verantwoordelijk is voor het bosbeheer in de Congolese provincie Bandundu, beschuldigt het bedrijf ervan hout te verhandelen dat illegaal is gekapt door lokale bedrijven waarvan de licentie is afgelopen. Bovendien zou OLAM volgens Greenpeace nieuwe kapvergunningen verworven hebben in Congo, wat een inbreuk vormt op het moratorium dat de Congolese regering in samenwerking met de Wereldbank uitvaardigde. De bedoeling van de maatregel was de ontbossing tegen te gaan. Volgens het nieuwsportaal Commondreams zou OLAM kapvergunningen verkregen hebben voor 300.000 hectare woud in de provincie Bandundu. De Wereldbank ontkent dat het IFC in de fout gegaan is.

De centrale ondernemingsraad van ABN Amro houdt serieus rekening met een overname van de grootste bank van Nederland door het consortium van Fortis, Royal Bank of Scotland (RBS) en Banco Santander. Het medezeggenschapsorgaan spreekt van een reële kans. De ondernemingsraad is bezig met het opstellen van advies over een eventuele overname door het bankentrio. Dat schrijft de raad vrijdag in een e-mail aan alle medewerkers van ABN Amro. De Britse bank Barclays en het bankentrio strijden al maanden om ABN Amro. De ondernemingsraad bracht eerder na een verzoek van het bestuur een positief advies uit over een fusie met Barclays. “Wij staan echter met beide benen op de grond en de realiteit gebiedt ons ook te kijken naar de consequenties van een mogelijke overname door het consortium,” schrijft de raad in zijn e-mail. “Nu een overname een reële kans krijgt, moeten wij ons zo goed mogelijk voorbereiden.” De ondernemingsraad heeft zelf het initiatief genomen om een overname door het consortium onder de loep te nemen.

Volkswagen verhuist zijn hoofdzetel voor Noord-Amerika van Auburn Hills, nabij Detroit, naar Herndon (Virginia), kortbij de luchthaven van Washington. Daar investeert Volkswagen 100 miljoen dollar. De operatie leidt tot het schrappen van 400 van de 1.400 banen. Detroit is de traditionele uitvalsbasis van de Amerikaanse Big Three (GM, Ford en Chrysler). Met de nieuwe Amerikaanse topman Stefan Jacoby verhuist de VW-zetel naar Herndon. “We hebben vers bloed nodig,” liet concernleider Martin Winterkorn zich recent in het blad WirtschaftsWoche ontvallen. Met een andere mentaliteit en nieuwe medewerkers wil Volkswagen nieuwe klanten aantrekken. Gebukt onder een sterke euro heeft de grootste Europese constructeur zijn Amerikaans marktaandeel onder 2 procent zien zakken. Op termijn mikt Winterkorn op een verdubbeling van de VS-verkoop naar een miljoen voertuigen. De herschikking zal in de loop van 2008 afgerond worden. Met de verhuis komen er in de buurt van Dulles Airport 400 banen. Gelijktijdig wordt het personeelsbestand in Auburn Hills teruggebracht tot circa 600 personen.

De Amerikaanse voedingswarenproducent Campbell Soup Company heeft in het boekjaar 2006-2007 een omzet van 7,9 miljard dollar geboekt, tegen 7,3 miljard dollar vorig jaar. De winst steeg van 766 miljoen dollar naar 854 miljoen dollar. Concernleider Douglas R. Conant noemde het op 29 juli afgesloten boekjaar uitstekend. De Europese activiteiten liepen voortreffelijk. Campbell wil nu in Rusland en China met belangrijke productintroducties meer voet aan de grond krijgen. In het laatste kwartaal kwam de omzet uit op 1,6 miljard dollar (1,5 miljard dollar). De kwartaalwinst steeg tot 61 miljoen dollar (44 miljoen dollar). Campbell biedt naast soepen ook bakwaren en groentesappen aan. Onlangs kondigde het bedrijf aan alternatieven te onderzoeken voor de chocolade-afdeling Godiva Chocolatier die niet langer in de strategische oriëntatie van de groep zou passen. Godiva past niet langer binnen de focus van Campbell. Campbell wil zich concentreren op eenvoudige maaltijden, soepen, gebakken snacks en dranken op basis van groenten.

De Duitse sportwagenbouwer Porsche, die een grote aandeelhouder is van de Volkswagen-groep en er misschien later de controle van zal overnemen, is er in geslaagd de machtige vakbonden van de onderneming tegen de borst te stoten. Dat bleek uit de heftige discussies tussen de beide partijen. Porsche-topman Wendelin Wiedeking had gezegd dat als Porsche de controle zou nemen over Volkswagen, er geen heilige koeien op sociaal vlak zouden zijn. Volkswagen werd in Duitsland lange tijd aanzien als een sociaal laboratorium, met een vergevorderd eigen salarissysteem en paritair beheer tussen vakbonden en directie. De topman van Porsche staat dan weer bekend voor zijn liberale visie op het gebied van arbeidsrecht. Porsche heeft 31 procent van Volkswagen in handen. Porsche is van plan om zijn deelneming in Volkswagen uit te breiden tot meer dan vijftig procent. Dat schrijft het Duityse weekblad Der Spiegel. De Duitse autobouwer heeft nu al een aandeel van 31 procent in de Duitse collega, maar zou streven naar een absoluut meerderheidsbelang.

Het Nederlandse conservenbedrijf HAK heeft een prijsverhoging van ten minste 10 procent aangekondigd. Slechte oogsten zorgen voor stijgende inkoopkosten, verklaart directeur Carel van Bemmelen van investeringsmaatschappij Neerlands Glorie, waar merken als HAK en Jonker Fris toe horen. Daarnaast zijn de kosten voor energie en glas, voor de verpakking, gestegen. Neerlands Glorie vreest op termijn absolute tekorten aan grondstoffen voor de conservenindustrie. De directie van Neerlands Glorie stelt in het woensdag uitgebrachte jaarverslag dat de schaarste en stijgende grondstofprijzen het bedrijfsresultaat vorig jaar drukten. Het bedrijfsresultaat uit conservenproductie bedroeg 2,5 miljoen euro, bij een omzet van 113 miljoen euro. HAK vult zijn assortiment dit najaar aan met zogenaamde verwengroente, potjes met asperges en rode bietjes voor tijdens de kerst. Het marktaandeel van HAK groeit na jaren van stilstand. Het merk stelt in Nederland een belang van ruim 30 procent te hebben.

Een hof van beroep in de Zuid-Koreaanse hoofdstad Seoel heeft de straf van drie jaar gevangenisstraf waartoe de topman van de Zuid-Koreaanse autobouwer Hyundai Motor werd veroordeeld, vernietigd. Chung Mong-koo werd in februari veroordeeld voor corruptie. In beroep kreeg Chung Mong-koo een straf met uitstel en een werkstraf opgelegd. Het hof herinnerde de 69-jarige Chung ook aan zijn belofte om zowat één miljard dollar aan liefdadigheidswerken te geven. In februari werd Chung Mong-koo veroordeeld tot drie jaar cel voor misbruik van vertrouwen en verduistering van 90 miljard won (96 miljoen dollar) door een vervalste boekhouding. Het geld was bedoeld om politici en andere verantwoordelijken om te kopen. Naast de topman werden ook meerdere kaderleden van het bedrijf, alsook bankiers, veroordeeld in deze zaak. Door de voorwaardelijke straf kan Chung Mong-koo volgens Hyundai zich weer concentreren op de concurrentiestrijd met Toyota en Honda. Hyundai wil immers een groter marktaandeel verwerven.

Meer Nieuws