managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Amerikaanse reclamemarkt krimpt verder in

Posted by managing21 on september 12th, 2007

De reclamebestedingen in de Verenigde Staten zijn tijdens de eerste helft van dit jaar gedaald met 0,3 procent tegenover dezelfde periode het jaar voordien. Dat blijkt uit cijfers van het onderzoeksbureau TNS Media Intelligence. Het is de eerste keer sinds 2001 dat de omzet van de reclamesector in de Verenigde Staten twee kwartalen op rij een daling kent. Bij de tien grootste adverteerders van de Verenigde Staten werd over de eerste helft van dit jaar een daling met 2,2 procent genoteerd. De helft van deze adverteerders heeft zijn reclamebudgetten gevoelig teruggeschroefd.

“Vooral in de autosector werd een zware daling genoteerd,” aldus het magazine Advertising Age. General Motors alleen al schroefde zijn reclamebudgetten met 25,1 procent terug. “Maar er is een dalende trend over een brede waaier van sectoren,” stippen de onderzoekers aan. Bij AT&T werd er een daling met 12,5 procent genoteerd en Johnson & Johnson snoeide 9,1 procent van zijn budget weg. Bij Time Warner werd er 7,9 procent op het reclamebudget bespaard en Walt Disney liet zijn reclamebudget met 2,6 procent dalen.

Omwille van de minder goede economische situatie in de Verenigde Staten, verwacht TNS Media Intelligence ook tijdens de tweede helft van dit jaar weinig verbetering. De grootste vooruitgang boekte het internet, dat zijn reclame-omzet met 17,7 procent zag stijgen, zonder rekening te houden met inkomsten uit zoekopdrachten en videoreclame. Ook de kabeltelevisie (2,8 procent), consumentenmagazines (6,9 procent), zondagsmagazines (4,3 procent), buitenreclame (3,6 procent) en Spaanstalige magazines (13,1 procent) kenden een groei.

De grote verliezers waren de netwerktelevisie (3,6 procent), business-magazines (7,2 procent), kranten (6,4 procent) en radio (4,4 procent).