managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Steeds meer netwerksites voor ouderen

Posted by managing21 on september 13th, 2007

Steeds meer sociale netwerksites richten zich op een ouder publiek. Daarmee spelen ze in op de vergrijzing van de maatschappij en op het feit dat de oudere bevolkingsklasse steeds actiever wordt op het internet. Bovendien hopen ze erop dat deze oudere bevolkingsklasse trouwer zal reageren dan jongeren, die van de ene trendy website al snel naar de volgende hype overschakelen.

“Sociale netwerksites zoals Eons, Eons, Rezoom, Multiply, Maya’s Mom, Boomj, and Boomertown richten zich specifiek op een ouder publiek,” aldus de Amerikaanse krant The New York Times. “Deze doelgroep is dan ook veel winstgevender dan de jongeren, die online bedrijven alleen maar geld kosten en alweer ergens anders zijn wanneer er geld kan beginnen verdiend te worden.”

“Zo was Friendster bij jongeren een tijdlang een echte hype, maar ze is in die leeftijdsgroep alweer vervangen door Facebook en MySpace,” merkt risico-investeerder Paul Kedrosky, auteur van de blog Infectious Greed, op. “De oudere bevolkingscategorie heeft veel interessante karakteristieken, onder meer het feit dat ze de neiging hebben om veel langer trouw te blijven aan een site.”

Die beweging heeft in de Verenigde Staten heel wat investeerders aangetrokken voor dergelijke sociale netwerksites die zich voornamelijk op oudere gebruikers richten. “Ook hier gaat het om dating, photo-sharing, maar ook over dieet, gezondheid en fitness,” aldus nog de krant. Bovendien is de oudere online bevolking inmiddels minstens even omvangrijk dan de leeftijdscategorie van de jongeren.