managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Condoom is niet voor prime time

Posted by managing21 on september 17th, 2007

De Amerikaanse televisie brengt meer seks op het scherm, zelfs in prime time, maar dat weerspiegelt zich niet in extra reclame van fabrikanten van anticonceptiva. Tot groot ongenoegen van de condoomproducenten werd zelfs een reclamecampagne voor het Trojan-condoom geweigerd. Er wordt daarbij gewag gemaakt van een dubbele moraal, want reclame voor de potentiepil Viagra kan wel ongebreideld op het telvisiescherm komen.

“Seksuele content nam vorig jaar 22 procent van de prime time-programmering van de Amerikaanse televisiesector in beslag,” aldus het magazine Advertising Age. “Uit onderzoek is gebleken dat het aantal scènes met een seksuele inhoud sinds 1998 nagenoeg is verdubbeld. Dat alles zou goed moeten zijn voor de producenten van anticonceptiva. Maar in werkelijkheid valt daar weinig van te merken.”

In juli weigerden CBS en Fox nog een reclamecampagne voor Trojan-condooms. “Ze hadden teveel twijfels over de inhoud van de campagne,” aldus Advertising Age. “Volgens een schrijven aan Trojan stelde Fox dat de reclame tezeer gericht was op het anticonceptiva-element in plaats van op een gezondheidseffect. Er werd Trojan gevraagd de inhoud van de reclamespot te veranderen, maar daar ging de condoomfabrikant niet op in.

“Wij proberen met verantwoordelijkheidsbesef te werken,” reageerde Pam Piligian, woordvoerder van Durex-advertentiebureau Fitzgerald, tegenover het magazine. “Maar dat woord heeft blijkbaar voor programmamakers een andere inhoud dan voor adverteerders. Er wordt hier met een dubbele norm gewerkt.” Trojan heeft zijn campagne inmiddels met gratis exemplaren gericht op de Amerikaanse studentenbevolking.

“In de Verenigde Staten lijden 56 miljoen mensen aan een ongeneeslijke seksueel overdraagbare ziekte en er zijn jaarlijks 3 miljoen ongewenste zwangerschappen, waarvan er de helft eindigen in een abortus,” stipt Trojan-marketingman Jim Daniels aan. “Toch kan men wel adverteren voor het potentiemiddel Viagra en voor het herpesmiddel Valtrex, maar niet voor condooms.”