managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Verenigde Staten heeft ethanolberg

Posted by managing21 on oktober 1st, 2007

De Amerikaanse ethanolmarkt is zwaar verzadigd. Dat is het gevolg van een beslissing van de Amerikaanse landbouwsector om massaal over te schakelen op ethanolproductie, terwijl het distributiesysteem die grotere aanvoer niet aankon. De ethanolprijzen zijn al enkele maanden gevoelig aan het dalen en een aantal bedrijven dreigt daardoor in de problemen te komen en eventueel zelfs zijn deuren te zullen moeten sluiten.

“Ethanol leek een nieuwe toekomst te schetsen voor het Amerikaanse platteland,” stipt de Amerikaanse krant The New York Times aan. “Er werden volop distillerijen gebouwd. De graan- en voedingprijzen stegen. Vorig jaar werd nog gesproken over een nieuwe goldrush. Maar aan die hoogconjunctuur lijkt een einde gekomen te zijn. Er is een duidelijk overaanbod op de ethanolmarkt.”

Er werden volgens de krant op korte tijd teveel nieuwe ethanol-installaties gebouwd. “Maar het distributiekanaal om die brandstof te verdelen, staat niet op punt,” aldus nog The New York Times. Sinds mei dit jaar zijn de ethanol-prijzen met dertig procent gedaald en die daling gaat almaar sneller. Men moet volgens de krant dan ook voorzichtig zijn met nieuwe investeringen.

Indien de prijzen nog verder dalen, dreigen heel wat kleinere Amerikaanse ethanol-producenten de deuren te moeten sluiten. Op dit ogenblik telt de Verenigde Staten 129 ethanolfabrieken, tegenover 81 in januari 2005. Bovendien zijn er nog 80 nieuwe fabrieken in opbouw of in uitbreiding. Maar al die ethanol moet vanuit de landbouwgebieden naar de kustregio’s gevoerd worden, waar er de grootste nood is aan ethanol.

Voor het transport van ethanol kunnen echter geen pijplijnen gebruikt worden, want het product zou de leidingen aantasten. Dus moet er gebruik gemaakt worden van vrachtwagens, schepen en treinen. Maar er is een tekort aan treinwagens om de extra brandstof te vervoeren en vele stations zijn niet ingericht om de ellenlange treinen te ontvangen. Er zijn ook niet altijd de geschikte pompen om de treinen snel te laden.