managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Barry Callebaut actief op Japanse markt

Posted by managing21 on oktober 2nd, 2007

De Belgisch-Zwitserse chocoladefabrikant Barry Callebaut lonkt naar de Japanse markt. Daarvoor werd een contract voor een periode van tien jaar afgesloten met het Japanse voedingbedrijf Morinaga. Dat moet Barry Callebaut toelaten zijn omzet in Japan te verdubbelen. Daarmee wil de Belgisch-Zwitserse groep inspelen op de groeiende vraag naar kwaliteitschocolade op de Japanse markt.

“Chocoladefabrikanten staan te springen om de Japanse markt te betreden en in te spelen op de groeiende koopkracht van de Japanse bevolking, die zich ook steeds meer bewust wordt van de gezondheidseffecten van chocolade,” aldus het magazine Confectionary News. Barry Callebaut zal productie-infrastructuur huren in de Amagasaki-fabriek van Morinaga in de omgeving van Osaka.

Barry Callebaut zal de productielijnen moderniseren om een chocolade van een hogere kwaliteit te kunnen produceren. De Belgisch-Zwitserse groep beschouwt de overeenkomst met Morinaga als een mijlpaal in de strategie om zijn aanwezigheid op de Aziatische groeimarkten te verhogen. Barry-Callebaut heeft ook uitbreidingsplannen in Japan en China. In totaal wordt in Azië gemikt op 2,5 miljard potentiële consumenten.

De Japanse samenwerking met Morinaga moet voor eind volgend jaar operationeel zijn. In eerste instantie zal de samenwerking 9.000 ton vloeibare chocolade per jaar geproduceerd worden. Na de doorgevoerde modernisering zou dat moeten oplopen tot 20.000 ton.