managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Nieuwsoverzicht

Posted by managing21 on oktober 11th, 2007

De werknemers van de Amerikaanse autoconstructeur Chrysler zijn in staking gegaan omdat voor de opgelegde deadline van de vakbond United Auto Workers (UAW) geen loonakkoord met de directie overeengekomen werd. De directie van Chrysler en de vakbond UAW trachten tot een akkoord te komen over een nieuwe collectieve loonovereenkomst, waarin de grote lijnen van het loonbeleid van Chrysler vastgelegd wordt. Ongeveer 45.000 werknemers van Chrysler zijn in de Verenigde Staten aangesloten bij de vakbond UAW, of meer dan de helft van het aantal werknemers wereldwijd. Chrysler werd in augustus door het Amerikaanse investeringsfonds Cerberus voor 5,5 miljard euro overgenomen van Daimler, dat een belang van bijna 20 procent in Chrysler houdt.

Het Nederlands-Limburgse bedrijf Diamonda Holding uit Nunspeet bouwt een veertig hectare groot themapark bij Airport Weeze, net over de Duitse grens. Met het project is een investering van 750 miljoen euro gemoeid. Thema’s van het park, dat bedoeld is voor volwassenen en kinderen, zijn wetenschap, technologie, ruimtevaart, milieu, geschiedenis, ontdekkingen, creativiteit, cultuur en kunst. Het park, dat in 2009 wordt aangelegd, wil de wonderlijke aspecten van ons universum en de menselijke kennis tonen. Bedoeling is dat het in 2012 opengaat. Het themapark zou tweeduizend nieuwe arbeidsplaatsen met zich meebrengen. Airport Weeze was tot 1999 in gebruik als een Britse militaire vliegbasis. Sinds 2003 is het een burgerluchthaven.

Cadbury Schweppes, de grootste snoepgoedfabrikant ter wereld, ziet af van een verkoop van zijn Amerikaanse frisdrankafdeling en kiest voor een beursgang in New York. Reden is de woelige kredietmarkt. Volgens het concern zorgen de huidige marktomstandigheden ervoor dat er geen acceptabele prijs kan worden gekregen voor de Amerikaanse frisdrankdivisie. Cadbury Schweppes wil zijn frisdrankactiviteit al geruime tijd van de hand doen om zich te concentreren op de snoepgoedactiviteiten. Deze zomer heette het nog dat een verkoop waarschijnlijker was dan een beursgang. De marktwaarde wordt geschat op 12 miljard euro. De krappe kredietmarkt, een gevolg van de problemen met de Amerikaanse rommelhypotheken, betekent een rem op grote overnames.

De Ierse luchtvaartmaatschappij Ryanair trekt naar het Europees hof voor de Rechten van de Mens (EHRM). Ze gaat er de beslissing aanvechten van de Franse Raad van State die de eis van Ryanair heeft verworpen tegen een decreet over de toepassing van het Franse arbeidsrecht op haar vliegend personeel. Volgens Ryanair is het decreet in strijd met de Europese regels inzake vrij verkeer van goederen en diensten. De lage kostenmaatschappijen Ryanair en easyJet stelden bij de Raad van State een decreet in vraag dat vliegend personeel onderwerpt aan de Franse wetgeving. De luchtvaartmaatschappijen zijn van oordeel dat hun vliegend personeel valt onder het recht van het land waar hun hoofdzetel gevestigd is. De Raad van State volgde die redenering niet.

Het Comité Interprofessionnel du Vin de Champagne (CIVC) maakt bekend dat een veertigtal dorpen toetreden tot de officiële appellatie van Champagne. Daarmee wordt het grondgebied waarop officieel champagne mag worden gemaakt, uitgebreid. Het was al langer dat het CIVC ijverde om de appellatie uit te breiden wegens de sterk toegenomen wereldvraag. Onlangs nog werd het bericht verspreid dat er een champagnetekort op komst was. Een verhoging van de prijs was ook mogelijk geweest om de stijging van de vraag op te vangen, maar dat zagen de meeste champagnehuizen niet zitten. Gedurende het laatste decennium ging de prijs van een fles champagne immers al fors omhoog. De toetreding doet ook de waarde van de gronden fors in waarde stijgen. Daarbij wordt zelfs gewag gemaakt van een verhonderdvoudiging.

De Ierse luchtvaartmaatschappij Aer Lingus onderneemt gerechtelijke stappen in een poging om concurrent en hoofdaandeelhouder Ryanair te verplichten zijn belang van 29,40 procent in Aer Lingus van de hand te doen. De beslissing van Aer Lingus volgt na het verbod van de Europese Commissie op een fusie tussen beide luchtvaartmaatschappijen. Maar de Europese Commissie zegt Ryanair niet te kunnen verplichten om het belang in Air Lingus te verkopen. Volgens John Sharman, de voorzitter van Aer Lingus, had Ryanair door aandelen te kopen als doel de maatschappij te controleren. De overname van Aer Lingus door Ryanair voor een bedrag van 1,48 miljard euro werd in juni door de Europese Commissie verboden omdat daardoor de concurrentie op de verbindingen van en naar Ierland te veel beperkt wordt.

De Hongaarse lagekostenmaatschappij Wizz Air heeft bij de Europese vliegtuigbouwer Airbus nog eens vijftig vliegtuigen van het type A320 besteld. Het order heeft een cataloguswaarde van bijna 2,6 miljard euro. Wizz Air bestelde eerder al 32 gelijkaardige toestellen, wat het totaal op 82 eenheden brengt. De maatschappij huurt nu ook al dergelijke toestellen en heeft een optie op nog eens 25 vliegtuigen. Tegen 2016 zal Wizz Air volgens topman Jozsef Varadi meer dan honderd dergelijke toestellen in dienst hebben. “Het contract betekent de grootste bestelling ooit in Centraal- of Oost-Europa voor een enkel type vliegtuig,” aldus Airbus. “Het moet Wizz Air toelaten om zich het komende decennium bij de grootste bedrijven van deze regio te voegen.”

Boeing kampt met een halfjaar vertraging in de ontwikkeling van zijn nieuwe vliegtuig, de 787 Dreamliner. Pas in november volgend jaar is het eerste toestel gereed. Boeing meldde begin september nog dat de testvluchten van de Dreamliner maanden later dan gepland zouden plaatsvinden. Problemen met onder meer de assemblage lagen daaraan ten grondslag. Er was een tekort aan onderdelen en de verschillende werkzaamheden in de fabriek nabij de Amerikaanse stad Seattle bleken niet altijd goed op elkaar te zijn afgestemd. Het concern benadrukte echter herhaaldelijk dat het eerste vliegtuig wel op tijd gereed zou zijn voor de Japanse luchtvaartmaatschappij ANA, maar deze belofte heeft Boeing niet kunnen waarmaken. De financiële gevolgen voor de constructeur zouden beperkt blijven.

Philips heeft zijn belang in LG.Philips LCD teruggebracht van 32,9 procent tot 19,9 procent. Dat heeft het elektronicaconcern bekendgemaakt. Het belang wordt overgenomen door een aantal financiële instellingen. Met die verkoop is een bedrag van 1,55 miljard euro gemoeid. Daarmee realiseert Philips een boekwinst van 500 miljoen euro. Philips stelt verder dat het mogelijk nog meer aandelen verkoopt aan dezelfde financiële instellingen. Een woordvoerder stelt dat Philips in principe niet beperkt is in de verkoop van aandelen in de Nederlands-Koreaanse joint venture. “Eerder hebben wij aangegeven het belang op een verantwoorde manier te willen afbouwen,” wordt er opgemerkt. “Dat gaat nog steeds op.” Sinds juli dit jaar mocht Philips zijn belang in de joint-venture afbouwen.

De Britse constructeur Rolls-Royce stevent af op de grootste recordproductie van de voorbije vier jaar. Rolls-Royce werd in 2003 door de Duitse autobouwer BMW overgenomen. Sindsdien is de productie met ruim vijfhonderd eenheden gegroeid tot ongeveer 800 exemplaren per jaar. Maar dit jaar ligt het resultaat al 22 procent hoger in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. De Britse BMW-dochter claimt dat de vraag voor de modellen Phantom, Phantom EWB en Phantom Drophead Coupé de modellen groeiende is. Volgend jaar neemt Rolls-Royce een vierde type in productie en er wordt ook gewerkt aan een totaal nieuw en goedkoper model, dat onder de Phantom wordt gepositioneerd en een stuk goedkoper zal zijn.

Meer Nieuws