managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Internet steekt radio voorbij

Posted by managing21 on oktober 12th, 2007

Tijdens de eerste helft van dit jaar hebben de totale reclamebesteingen in de Verenigde Staten een omzet gehaald van 72,5 miljard dollar. Dat is een daling met 0,3 procent. Dat blijkt uit een rapport van het onderzoeksbureau TNS Media Intelligence. Er wordt daarbij opgemerkt dat de reclamebestedingen in de Verenigde Staten voor de eerste keer sinds 2001 gedurende twee opeenvolgende kwartalen achteruit gaan.

“De autosector, waarvan verwacht werd dat die zijn reclamebudgetten zou terugschroeven, heeft een belangrijk aandeel in die daling,” aldus het magazine Editor & Publisher. “Die sector gaat immers duidelijk door een crisis. Maar daarnaast is er een globale zwakheid op te merken in een brede waaier van industrieën en adverteerders,” stippen de onderzoekers van TNS Media Intelligence aan.

In vergelijking met de andere media, kregen de kranten volgens het rapport de grootste klappen. Daar daalden de inkomsten met 5,8 procent tot 12,9 miljard dollar. De investeringen in internetreclame steeg daarentegen met 17,7 procent tot 5,5 miljard dollar. Het internet heeft nu een totaal marktaandeel van 7,6 procent, tegenover 6,4 procent dezelfde periode vorig jaar. Daarmee heeft het internet radio-reclame ingehaald, die zijn aandeel van 7,3 procent naar 7,1 procent zag dalen.

Door de onzekerheden voor de onmiddellijke toekomst, verwacht TNS Media Intelligence dat er ook voor de tweede helft van het jaar weinig verbetering moet verwacht worden.