managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Johnnie Walker wil omzet verviervoudigen

Posted by managing21 on oktober 15th, 2007

De drankenproducent Diageo wil de omzet van zijn whisky-merk Johnnie Walker op drie jaar tijd verviervoudigen. Johnnie Walker, nu al het grootste whisky-merk van de wereld, zou daardoor marktleider worden op de wereldwijde markt van sterke dranken en jaarlijks één miljoen kratten verkopen dan Absolut-vodka en 400.000 kisten meer dan Captain Morgan-rum. Maar daarvoor zal het merk wellicht naar de Indische, Russische en Chinese markt moeten.

Johnnie Walker heeft vorig jaar zijn reclamebudget al opgetrokken tot 12,6 miljoen. Dat was een stijging met 20 procent tegenover het jaar daarvoor. Verwacht wordt dat Diageo dat bedrag nog zal verhogen. Johnnie Walker heeft zijn omzet de voorbije jaren gestaag kunnen verhogen, ondanks een moeilijke whisky-markt. Sommige analisten vragen zich af of Johnnie Walker voldoende whisky zal kunnen produceren om dat streefdoel te halen.

De omzet van het whisky-merk steeg vorig jaar met 9,5 procent. De totale whisky-markt kende echter slechts een groei met 2 procent. “Om zijn doelstellingen voor het einde van dit decennium te halen, zal er wellicht moeten geïnvesteerd worden op de Indische, Russische en Chinese markt, waar Johnnie Walker nog niet echt massaal aanwezig is,” aldus het magazine Advertising Age.

Drankenconsulent Arthur Shapiro wijst erop dat er in Rusland duidelijk een tendens is om van wodka over te stappen op whisky. “Dat is juist de omgekeerde trend dan in de Verenigde Staten”, voert hij aan. Volgens Diageo is echter ook in de Verenigde Staten opnieuw een verhoogde belangstelling voor whisky, dat een tijdlang te lijden had onder de groeiende populariteit van wodka en tequila.