managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Senioren breiden online activiteiten uit

Posted by managing21 on juli 20th, 2006

Het internetgebruik wordt veelal geassocieerd met jongeren en jonge volwassenen, maar senioren vormen steeds meer een belangrijk online bevolkingsgroep. Bovendien breiden ze ook hun online activiteiten uit. Dat blijkt uit een Brits onderzoek van Starcom. Daar wordt aan toegevoegd dat 50-plussers een interessante doelgroep vormen, maar dat marketeers een goed begrip van deze markt nodig hebben. 

“Van de twintig miljoen Britse 50-plussers is 43 procent online,” aldus Starcom. “Hiervan koopt 23 procent producten en diensten via het internet.” Er wordt aan toegevoegd dat 50-plussers per jaar ongeveer 900 miljoen pond online besteden. Dat is twintig procent van de totale omzet van de Britse online markt. De Britse 50-plussers maken ook twintig procent uit van de totale online populatie. Zelfs in de leeftijdscategorie van 70 tot 79 jaar heeft 14 procent internettoegang.”

Deze resultaten zijn volgens Starcom een logisch gevolg van het computerbezit thuis en op het werk. “Voor vele 50-plussers is het webgebruik een onderdeel geworden van het dagelijks leven,” aldus de onderzoekers. “Daarmee vormen ze een interessante doelgroep voor marketeers, maar die hebben wel een goed begrip nodig van deze markt. Het lijkt of ze het marktpotentieel van deze toch relatief rijke groep niet inzien.”

Er wordt op gewezen dat online 50-plussers goed op de hoogte zijn van online reclamevormen en die op hun eigen manier benaderen. “Zij negeren vaak banners en pop-up reclame en geven de voorkeur aan zoekmachinemarketing,” aldus de onderzoekers. Zoekmachine-optimalisatie is dan ook cruciaal. Opmerkelijk is dat de doelgroep tot wel drie pagina`s zoekresultaten bekijkt om gewenste informatie op het spoor te komen.