managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

TiVo-kijkers zappen reclame weg

Posted by managing21 on juni 4th, 2006

Amerikanen leren steeds meer hoe ze met een digitale videorecorder (TiVo) reclames kunnen overslaan. Ze maken daar ook gretig gebruik van. Dat stelt het magazine Business Week. Reclamemakers proberen daarop te reageren door meer geld te bieden om aan het begin van elk reclameblok te staan. Zo zouden ze willen bereiken dat de spot toch nog in het geheugen van de kijker geprent wordt vooraleer hij de kans heeft gezien om naar de afstandsbediening te grijpen en de reclame weg te zappen. 

“Toen de Amerikaanse show `Idols` zijn ontknoping kende, keek 1 miljoen van de 25,8 miljoen Amerikanen met zijn TiVo-toestel naar het programma,” aldus Business Week. “Adverteerders maakten zich lange tijd geen zorgen over het TiVo-fenomeen, maar nu blijkt dat de kijker wel degelijk gebruik maakt van zijn mogelijkheid om reclame weg te zappen. Eind volgend jaar zal TiVo in de Verenigde Staten wellicht meer dan twintig procent vertegenwoordigen van de televisiemarkt.”

Televisiezenders beginnen zich volgens Business Week dan ook steeds meer zorgen te maken. “Wanneer een groter gedeelte van het televisiepubliek de reclame wegzapt, mag immers verwacht worden dat de adverteerders minder gaan besteden aan het televisiemedium,” aldus het magazine. “Nu al willen sommige adverteerders extra betalen om aan het begin van elk reclameblok te staan, zodat iets van hun spotje nog in het geheugen van de kijker blijft. Andere adverteerders zorgen ervoor dat hun reclamespot op het bijhorend televisie-programma lijkt, zodat de kijker niet echt door heeft met reclame te maken te hebben.”

De Amerikaanse televisiestations beweren volgens Business Week dat kijkers met een TiVo-toestel meer opnemen van de televisiereclame omdat ze aandachtiger zouden kijken. “Maar de adverteerders blijken niet erg onder de indruk van die stelling,” aldus nog Business Week. “Ze sturen dan ook aan op reclameprijzen die gebaseerd zijn op de real-time kijkcijfers gebaseerd, zonder dat er rekening gehouden wordt met de TiVo-kijkers.”