managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Nieuwsoverzicht

Posted by managing21 on juli 28th, 2006

De maaltijden op de Britse scholen zijn na campagnes van televisiekok Jamie Oliver gezonder geworden, maar dat heeft volgens een onderzoek van het School Food Trust wel geleid tot een daling van de omzet van schoolmaaltijden. Een jaar na de Oliver-documentaire bleken op Britse basisscholen 5,6 procent minder schoolmaaltijden verkocht te worden. In het voortgezet onderwijs was er een daling met 4,9 procent. De onderzoekers stelden dat de Britse ouders na de berichten over junkfood op scholen zelf gezondere maaltijden zijn gaan klaarmaken voor hun kinderen. Maar kinderen bleken ook meer verpakte lunches mee te brengen of hun toevlucht te zoeken tot de locale snackbar. Door het gebruik van gezonde ingrediënten ging de prijs van de schoolmaaltijden gemiddeld met 4 procent omhoog.

Over tien jaar ligt het zwaartepunt van de olieproductie in Afrika. Dat blijkt uit een inventarisatie van Het Financieele Dagblad aan de hand van de evoluties bij Shell. Het concern haalt op dit ogenblik in Nigeria 400.000 vaten olie per dag op. Dat is elf procent van de productie. Als de voorziene projecten doorgaan, zal Nigeria 850.000 vaten per dag leveren aan Shell. Dat is achttien procent van de totale Shell-productie. Na Nigeria wordt Qatar de belangrijkste producent voor het Brits-Nederlandse concern. Op dit ogenblik haalt Shell het meeste olie en gas uit de Golf van Mexico (15 procent) en Groot-Brittannië (12 procent). Er is ook productie in Nederland (8 procent) en Denemarken (6 procent).

Het Zweedse modeconcern Hennes & Mauritz (H&M) heeft de Italiaanse voetballer Paolo Maldini gecontacteerd als nieuw gezicht voor zijn campagnes. H&M-woordvoerders stellen dat Maldini een natuurlijke stijl heeft die tegelijkertijd losjes en elegant is. Bovendien is het volgens het concern duidelijk dat hij geïnteresseerd is in mode en er goed wil uitzien. Maldini voetbalt bij AC Milan. Bekende voorgangers van de Italiaanse voetballer waren onder meer Kate Moss en Madonna. Daarnaast werkte H&M ook al samen met bekende ontwerpers als Karl Lagerfeld, Stella McCartney en Victor & Rolf.

Het Amerikaanse tijdschrift Rolling Stone heeft een lijst samengesteld met de vijfhonderd beste composties uit de popgeschiedenis. De eerste plaats werd daarbij toegekend aan ‘Like a Rolling Stone’ van Bob Dylan. Het nummer van de Amerikaanse singer-songwriter ging ‘Satisfaction’ van The Rolling Stones en ‘Imagine’ van John Lennon vooraf. Marvin Gaye met ‘What’s Going On’ en Aretha Franklin met ‘Respect’ maken de top vijf rond. Verder volgen ‘Good Vibrations’ (Beach Boys), ‘Johnny B. Goode’ (Chuck Berry), ‘Hey Jude’ (The Beatles), ‘Smells Like Teen Spirit’ (Nirvana) en ‘What’d I Say’ (Ray Charles).

De Amerikaanse chipsfabrikant Texas Instruments en de Japanse technologiebedrijven Matsushita Electric Industrial en NEC hebben een samenwerkingscontract getekend voor de ontwikkeling van soft- en hardware voor mobiele telefoons. Daarvoor wordt 81 miljoen euro geïnvesteerd in een gezamenlijk bedrijf. De joint-venture zou volgende maand al met haar activiteiten starten. Matsushita en NEC maakten ook bekend samen toestellen te zullen ontwikkelen voor mobiele telefonie.

De Britse muziekuitgever EMI onthoudt zich voorlopig van een overname van zijn Amerikaanse branchegenoot Warner Music. De beslissing volgt op het oordeel van het Europese Hof van Justitie eerder deze maand dat de Europese Commissie in 2004 de fusie tussen de muziekdivisies van Sony en Bertelsmann niet had mogen goedkeuren. De beurskoersen van EMI en Warner waren al scherp gedaald na de inmenging van het Europese Hof. Binnen de branche bestaan nu grote twijfels of mededingingsautoriteiten een verdere krachtenbundeling van de activiteiten zullen toestaan. EMI lanceerde al twee keer een overnamebod op Warner Music, dat daarop reageerde met twee eigen pogingen tot overname. Een fusie tussen EMI en Warner zou een nieuwe reus in de sector creeëren met 24,7 procent van de platenmarkt. Ze zou groter zijn dan Sony en BMG, die samen 21,5 procent van de markt hebben.

Het automagazine Top Gear heeft de Fiat 500 verkozen tot meest sexy auto van de wereld. Het Italiaanse stadswagentje, waarvan het laatste exemplaar in 1975 van de band rolde, ging de majestueuze sportwagens Aston Martin DBS en Maserati Quattroporte vooraf. Volgens Top Gear krijgt achter het stuur van de Fiat 500 elke bestuurder een seksuele uitstraling, ongeacht leeftijd, schoonheid, rijkdom of maatschappelijke positie. De top vijf werd vol gemaakt door de Chevrolet Camaro en de Citroen C6. Daarna volgden de Lincoln Continental, de Bentley Continental S1 Fastback, de BMW M1, de Rolls-Royce Phantom en Sally the Porsche 911 Carrera, een figuurtje uit de film ‘Cars’.

De Formule 1-renstal Williams rijdt de volgende drie seizoenen met motoren van Toyota. Dat maakten de Japanse constructeur en het Britse team bekend tijdens de trainingen voor de Grote Prijs van Duitsland. Williams werd de voorbije seizoenen van motoren voorzien van BMW, maar de Duitse constructeur startte dit jaar met een eigen renstal. Dat leidde tot de stopzetting van de samenwerking met Williams, dat daarop voor dit seizoen een beroep deed op Cosworth. Toyota levert dit seizoen motoren aan het Midland-team. Dat moet op zijn beurt voor volgend seizoen op zoek gaan naar een nieuwe motorenleverancier.

Het scheepswrak dat eerder deze maand door de Poolse maatschappij Petrobaltic in de Oostzee, ongeveer zestig kilometer ten noorden van Gdansk, werd ontdekt, is meer dan waarschijnlijk het beroemde Nazi-vliegdekschip Graf Zeppelin. De Poolse marine spreekt daarbij over een zekerheid van 99 procent. Het wrak zal op de zeebodem blijven liggen. De Graf Zeppelin werd in 1938 in Kiel gedoopt en was gebouwd om 42 vliegtuigen te kunnen dragen. Het schip raakte echter nooit af, maar viel in 1945 in handen van de Sovjet-Unie. Het schip zou een tijdje in Sint-Petersburg hebben gelegen, maar in augustus 1947 als een onderdeel van een oefening van de Sovjetmarine, in de Oostzee tot zinken zijn gebracht.

De meerderheid van de Belgen (53 procent) drinkt alleen bier in gezelschap. Dat blijkt uit een onderzoek van Het Laatste Nieuws. In de kroeg drinkt 89 procent van de Belgen bier. Pils is daar het populairste (52 procent), gevolgd door abdijbieren (11 procent) en witbieren (5 procent). Fruitbieren worden slechts door 4 procent van de mannen gesmaakt, maar ze zijn wel populair bij 12 procent van de vrouwen. Met een verbruik van maximum twee glazen per dag is 24 procent van de Belgen een gematigd drinker. De stevige drinkers, die tot 3 pintjes per dag nuttigen, maken 9 procent van de bevolking uit. Op restaurant geeft 65 procent van de ondervraagden echter wel de voorkeur aan wijn.