managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Bedrijven moeten oppassen met milieuthema’s

Posted by managing21 on juli 29th, 2006

Bedrijven maken van milieuthema’s een steeds belangrijker onderdeel in hun communicatie en marketing, maar al die beloftes blijken de consument alleen maar te verwarren. Dat is de conclusie van een Amerikaans onderzoek van Landor Associates. Bovendien moet er volgens hen heel omzichtig omgegaan worden met dit soort boodschappen.

De onderzoekers kwamen tot de vaststelling dat 64 procent van de Amerikaanse bevolking er niet in slaagt om spontaan een merk te noemen dat een groene strategie hanteert. “Zelfs 51 procent van de ondervraagden die zichzelf als milieubewust beschouwt kon niet op een merknaam komen,” aldus Landor Associates.

“Volgens Landor-directeur Adam Adamson is voor een bedrijf gemakkelijk om zich groen te noemen, maar is de boodschap voor de consumenten vaak niet helder,” aldus het magazine Communicatie Online. “Begrippen als eco-vriendelijk, brandstofefficiënt, biologisch afbreekbaar, natuurlijk en organisch worden bij verschillende productcategorieën gebruikt om het groene element te benadrukken. Dat werkt verwarrend voor de consument.”

Volgens merkenexperts is groene marketing vooral moeilijk voor verdachte branches zoals oliemaatschappijen, wiens milieuvriendelijke inspanningen kunnen worden geïnterpreteerd als het camoufleren van dubieuze activiteiten.