managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Adidas bekendste WK-sponsor

Posted by managing21 on juni 6th, 2006

De officiële sponsors van het wereldkampionschap voetbal in Duitsland zijn bij een belangrijk gedeelte van de voetbalfans onbekend. Dat is de conclusie van een onderzoek van Global Market Insite (GMI). Adidas haalt daarbij nog de hoogste score en wordt door iets meer dan vier op tien ondervraagden herkend.

De GMI-onderzoekers kwamen tot de vaststelling dat 34 procent van de voetbalfans geen idee heeft wie de officiële partners zijn van de Fifa World Cup 2006. Adidas wordt door 43 procent herkend als sponsor. Coca-Cola werd door 38 procent herkend als sponsor, gevolgd door MasterCard (24 procent) en McDonalds (30 procent).

Sponsors zoals Avaya, Deutsche Telekom, Fujifilm, Emirates, Continental, Hyundai, Toshiba en Philips werden slechts door ongeveer 10 procent van de ondervraagden herkend. Anderzijds vernoemde 31 procent Nike, hoewel dat geen sponsor is. Hetzelfde geldt voor Pepsi en Visa. “Nike wordt als een officiële sponsor gezien omdat het een erg sterk merk is en grote reclames met internationale voetbalsterren heeft opgezet,” aldus GMI.