Sport laatste bastion voor Aziatische betaaltelevisie?
Posted by managing21 on juli 8th, 2018
De marktwaarde van sportmedia-rechten in Azië-Pacific – met uitzondering van China – ligt op koers om dit jaar een niveau van 5 miljard dollar te bereiken. Dat betekent een groei van 22 procent tegenover vorig jaar. Dat blijkt uit een rapport van consulent Media Partners Asia (MPA). De groei wordt vooral toegeschreven aan de stijgende vraag naar digitale rechten en de marktgroei in India en Australië, net zoals het wereldkampioenschap voetbal in Rusland. Opgemerkt wordt dat sport voor de exploitanten van betaaltelevisie wellicht het laatste bastion is om te vermijden dat de consumenten hun abonnementen opzeggen.
In de studie wordt echter tevens opgemerkt dat de waarde van de sportmedia-rechten voor televisie in de meeste markten in de regio blijkt af te vlakken. “Er moet rekening mee worden gehouden dat de waarde van de sportmedia-rechten in de regio Asia-Pacific wellicht een hoogtepunt heeft bereikt, met een opmerkelijk uitzondering voor India,” aldus de onderzoekers. Er wordt aan toegevoegd dat de categorie van over-the-top (OTT) producten de belangrijkste drijvende kracht achter de toename wordt. Deze trend biedt volgens het rapport aan de rechthebbenden nieuwe kansen, terwijl ook bij onderhandelingen en overeenkomsten nieuwe pakketten kunnen worden gecreëerd.
Het rapport onthulde tevens dat online platforms op dit moment tussen 10 procent en 25 procent van de totale waarde van de mediarechten vertegenwoordigen, maar er wordt aan toegevoegd dat de sector in de toekomst steeds complexer zal worden. Daarbij wordt onder meer gewezen op de interesse van het internetbedrijf Facebook voor de exclusieve online rechten op de English Premier League (EPL) in Thailand en Vietnam, terwijl de Australische telecomoperator Optus bijna 300 miljoen dollar heeft geïnvesteerd om dezelfde competitie gedurende twee seizoenen dezelfde wedstrijd in zijn eigen land te kunnen uitzenden.
Verwacht wordt dat de biedingen op uitzendrechten voor sportevenementen de volgende twee jaar nog gevoelig zullen toenemen. Opgemerkt wordt dat digitale sportplatformen de capaciteit hebben om kijkers aan te trekken.