managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Reisboekhandel ten dode opgeschreven

Posted by managing21 on augustus 19th, 2006

De reisindustrie is één van de sectoren die de zwaarste invloed heeft gehad van het internet. Boekingen gebeuren online en ook hotelkamers worden gereserveerd op het internet. Maar vooral de gespecialiseerde boekhandels hebben zwaar te lijden onder de informatie die online wordt aangeboden. 

“De reisboekhandel beleeft moeilijke tijden, door internet en routeplanners,” schrijft het Nederlandse dagblad Trouw. “Winkels fuseren of staan te koop. Terwijl alle boekverkopers de invloed van internetbedrijven als bol.com en amazon.com voelen in teruglopende klandizie, heeft de reisboekhandel het extra hard te verduren.”

Informatie over vakantiebestemmingen, hotels en restaurants is tegenwoordig met één druk op de knop te downloaden van internet. “Men hoeft er zijn stoel niet voor uit en het is nog gratis ook,” aldus de krant. “Een papieren reisgids met onvermijdelijk verouderde informatie kan daar niet tegenop,” aldus de Tilburgse reisboekhandel Atlas, die er het bijltje bij neerlegt.

Gidsen met dagwandelingen zijn volgens de betrokkene eenzelfde lot beschoren. “Veel enthousiaste wandelaars hebben een pagina met wandelingen in de eigen omgeving op het net,” wordt er opgemerkt. “Ook de wegenatlas heeft zijn beste tijd gehad, want ze worden vervangen door digitale routeplanners op het dashboard van de auto.” Bovendien is het cliënteel van de reisboekhandels duidelijk aan het vergrijzen, want vooral jongeren grijpen in eerste instantie naar het internet.

“Algemene boekhandels kunnen hun inkomsten nog opkrikken met de verkoop van bestsellers,” merkt de organisatie Reisboekhandels Nederland op. “De reisboekhandel kent amper bestsellers. Bovendien verkopen wij relatief veel buitenlandse boeken, die bij de internetboekhandel veel goedkoper zijn.” Een grote aandacht voor de klanten is volgens vertegenwoordigers van de sector nog de enige manier om te kunnen overleven.