managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Groen is vaag en riskant

Posted by managing21 on augustus 19th, 2006

De consument zegt dat bedrijven rekening moeten houden met het leefmilieu en hun activiteiten daarop moeten instellen, maar vaak weet hij zelf niet welke merken inderdaad een groen beleid voeren. Dat is de conclusie van een studie van het onderzoeksbureau Landor Associates. Het is voor bedrijven trouwens riskant om zich nadrukkelijk als milieubewust te profileren.

Uit een enquête van het onderzoeksbureau bleek dat 64 procent van de ondervraagden er niet in slaagt een groen merk te noemen. “Zelfs bij de groep die zichzelf milieubewust noemt, ligt dat cijfer nog op 51 procent,” aldus Landor Associates. “Iedereen heeft ervan gehoord, maar wat nu precies ecologisch, duurzaam, biologisch afbreekbaar, natuurlijk en organisch is, blijkt vaak onduidelijk.”

Dit gegeven maakt het volgens het onderzoeksbureau marketeers moeilijk een marketingcampagne op te zetten waarin het milieu centraal staat. “Consumenten zijn bovendien sceptisch over het begrip groen,” stippen de onderzoekers aan. “Iedereen noemt zichzelf tegenwoordig biologisch of groen, zonder dat vaststaat op welke manier dat bepaald wordt.”

Vooral voor autofabrikanten en oliemaatschappijen is het belangrijk, maar tegelijk riskant, om zich als een groen bedrijf te profileren. “Consumenten vinden milieuclaims van dergelijke bedrijven vaak suspect en spreken van greenwashing,” meent Landor Associates.