managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Reclameverbod maakt Ierse whiskey-producenten onvindbaar

Posted by managing21 on september 5th, 2018

Een striktere reclame-wetgeving dreigt in Ierland het whiskey-toerisme te bedreigen. Dat zegt de Irish Whiskey Association. Verwezen wordt naar een grote beperking op wegwijzers naar distilleerderijen of andere bestemmingen waarin een alcoholmerk wordt vernoemd. Dat heeft de Irish Whiskey Association gezegd. De nieuwe wetgeving verbiedt alcohol-reclame aan elke halte van het openbare vervoer of binnen een straal van tweehonderd meter rond een school of een kleutertuin. In praktijk betekent deze regelgeving volgens de sectororganisatie dat nagenoeg elke wegwijzer naar de bezoekerscentrum van de distilleerderijen in stedelijke gebieden onmogelijk zal worden.

Opgemerkt wordt dat het whiskey-toerisme in Ierland een duidelijke opgang kent. Vorig jaar ontvingen de Ierse distilleerderijen 814.000 bezoekers. Dat betekende een stijging met 11 procent tegenover het jaar voordien. Bovendien wordt opgemerkt dat 90 procent van de bezoekers uit het buitenland afkomstig waren. In totaal hebben de Ierse distilleerderijen op dit ogenblik dertien bezoekerscentra. Er zijn echter plannen om dat aantal de volgende jaren te verdubbelen. Gewaarschuwd wordt echter dat niet alleen de whiskey-producenten door de nieuwe wetgeving zullen worden geraakt.

Onder meer wordt gewezen het Guinness Storehouse, de meest populaire betalende toeristische attractie van het land, die vorig jaar meer dan één miljoen bezoekers ontving. William Lavelle, hoofd van de Irish Whiskey Association, zegt dat zijn organisatie aandring op veranderingen in de wetgeving, zodat het Ierse whiskey-toerisme en de kleine distilleerderijen in het land zouden kunnen worden beschermd. Lavelle wijst erop dat vooral de kleine producenten en nieuwe merken zwaar door de beperkingen zouden worden getroffen. Omdat zij bij het brede publiek minder bekend zijn, dreigen zij immers vaker onder de radar van de toerist te blijven. Wegwijzers kunnen de toerist op hun bestaan wijzen.

Daarbij wordt ook gewezen op de impact van deze activiteiten op de lokale economie. “Kleine distilleerderijen hebben lokale mensen in dienst en doen hun aankopen bij lokale boeren,” zegt Lavelle. “Bovendien trekken ze ook de toerist naar een lokale bestemming. Reclame voor whiskey wordt al zwaar beperkt. Campagnes op televisie zijn uitgesloten. De draconische beperkingen op buitenreclame en promotie betekenen echter een stap te ver. De regels ondermijnen de concurrentiekracht, belemmeren de innovatie en bedreigen de tewerkstelling.”

Lees Verder