managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Google niet verantwoordelijk voor zoekadvertenties

Posted by managing21 on augustus 27th, 2006

Een Amsterdamse rechter heeft geoordeeld dat Google niet verantwoordelijk kan worden gesteld voor zoektermen die worden geplaatst op websites. Daarmee verwerpt de rechter een klacht van de Nederlandse organisatie Farmdate, dat het ongeoorloofd vond dat er porno-advertenties van Google verschenen naast de zoekresultaten naar farmdate.

Het bedrijf Endless Design, exploitant van de website Farmdate, was verontwaardigd dat Google naast de zoekresultaten op de termen farmdate seksadvertenties plaatste. Endless Design kreeg de steun van de Nederlandse vakbond FNV, die eiste dat er meer mogelijkheden kwamen voor uitbaters van websites om bezwaar aan tekenen tegen ongewenste koppelingen.

“Daarnaast hoopte de vakbond te bereiken dat een zoekmachine kan worden teruggefloten als er geen mogelijkheid wordt geboden om tegen bepaalde gesponsorde koppelingen bezwaar te maken en deze te laten verwijderen,” aldus het magazine Planet.nl. De rechter was echter niet van mening dat Google met zijn Adword-systeem onrechtmatig handelde.

De rechter stelde dat Google duidelijk aangeeft dat adverteerders verantwoordelijk zijn voor hun eigen zoekwoorden en de advertentie-inhoud. Google treedt wel op bij klachten over de schending van merkrechten, maar de rechter voerde aan dat Endless Webdesign veel verder wenste te gaan.

In dit geval verschenen bij Google alle zoekresultaten die beantwoorden aan de zoektermen farm date, farm en date. Endless Webdesign heeft volgens de Amsterdamse rechtbank geen merkrechten of de zoektermen farm en date. Bij zoektermen als farm date of farm-date moet Endless Webdesign volgens de rechter de adverteerders zelf maar aanspreken, zonder daarbij Google aansprakelijk te stellen.

Volgens de rechter moet de lezer geacht worden om uit de zoekresultaten te kiezen wat hij zelf belangrijk of nuttig vindt. “Van Google kan niet worden verlangd daarin een beperkende rol te spelen door – zoals Endless Webdesign voorstelt – een filter te plaatsen,” aldus de rechter. “Dat kan alleen in bijzondere omstandigheden, maar daar is hier geen sprake van.”