managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Grote distributieketens schuldig aan dalende muziekverkoop

Posted by managing21 on augustus 27th, 2006

Online muziek zal een grotere stimulans betekenen voor de globale muziekverkoop, maar dat zal pas na 2010 echt merkbaar worden. Dat blijkt uit een studie van het onderzoeksbureau Screen Digest. De daling van de globale muziekverkoop is volgens de onderzoekers trouwens niet zozeer de schuld van de piraterij, maar wel van de grote distributieketens. 

Volgens Screen Digest zal de Europese markt voor online muziek eind dit jaar een waarde vertegenwoordigen van 280 miljoen euro. Dat is meer dan een verdubbeling tegenover de omzet van 121 miljoen euro die vorig jaar werd gerealiseerd. In 2010 zou het cijfer opgelopen zijn tot meer dan 1,1 miljard euro. Die groei is volgens Screen Digest vooral te wijten aan de groei van breedbandpenetratie en het stijgend gebruik van mobiele muziekdragers.

De globale Europese muziekmarkt kent volgens Screen Digest echter een daling en heeft ze sinds 2001 ongeveer 22 procent van zijn waarde verloren. Volgens Screen Digest zal deze markt verder blijven afkalven tot 2010. Op dat ogenblik zou de online muziekverkoop de daling van de fysieke muziekverkoop kunnen compenseren.

Screen Digest voert aan de de daling van globale muziekmarkt niet volledig aan de piraterij kan toegeschreven worden. “Er zijn aanwijzingen dat de piraterij zelf aan het afnemen is,” aldus de studie. “In 2003 werden nog 1,1 miljard songs illegaal gekopieerd, maar vorig jaar was dat al afgenomen tot 885 miljoen exemplaren.” De echte schuldigen zijn volgens Screen Digest de grote distributieketens zoals HMV en Virgin, die in hun rekken meer plaats hebben vrijgemaakt voor dvd’s, boeken en mobiele telefoons.