managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Google Earth in vastgoed en toerisme

Posted by managing21 on augustus 30th, 2006

Google Earth wordt door steeds meer bedrijven gebruikt voor marketingdoeleinden. Dat stelt het magazine Adformatie. Vooral vastgoedmakelaars en spelers uit de toeristische sector lijken het internetprogramma van de zoekmachine graag in te schakelen in hun activiteiten. Maar ook binnen de reclamewereld is er teruggegrepen naar Google Earth. 

Google Earth brengt satellietbeelden in hoge resolutie, zodat locaties gedetailleerd kunnen worden getoond. De gebruikte software werd ontwikkeld door het Amerikaanse Keyhole, dat twee jaar geleden door Google werd overgenomen. Inmiddels is de software volgens Google al meer dan 100 miljoen keer gedownload.

Google Earth stelt dat zijn programma een soort webbrowser is voor geografische informatie. Gebruikers kunnen zelf foto’s en teksten aan de animaties koppelen. De vastgoedgroep Era deed al beroep op het programma om klanten de route van een open huizendag virtueel te tonen. De Nederlandse internetmakelaar Funda bood via het programma een bestand van 100.000 woningen aan.

Ook toeristische bedrijven grepen al terug naar Google Earth om satellietbeelden van een bestemming te tonen, terwijl het programma ook al werd gehanteerd door het reclamebureau Ogilvy voor een campagne van het frisdrankenmerk Fanta.