managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Ryanair laat passagiers telefoneren

Posted by managing21 on september 3rd, 2006

Van volgend jaar af kunnen passagiers van Ryanair aan boord met hun gsm-toestellen telefoongesprekken voeren, teksten en email-berichten sturen. De hele Ryanair-vloot wordt met het communicatiesysteem, geleverd door OnAir, uitgerust. De aangerekende kosten zouden de algemene Europese roamingtarieven volgen. 

Ryanair krijgt van OnAir een commissie op de gesprekken die vanuit zijn toestellen zijn gevoerd. De installatie van de technologie begint volgend jaar, maar eerst moeten nog de nodige vergunningen verkregen worden. In de tweede helft van volgend jaar zullen vijftig Boeing737-toestellen van Ryanair uitgerust zijn met de technologie.

Vanaf het jaar daarop wordt de rest van de vloot voorzien van de OnAir-technologie. Naar eigen zeggen is Ryanair de eerste Europese luchtvaartmaatschappij die alle passagiers aan boord van zijn toestellen een pan-Europees mobiel telefoonnetwerk aanbiedt via hun eigen telefoontoestellen.