managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Amerikaans leger start nieuwe pr-campagne

Posted by managing21 on september 3rd, 2006

De Amerikaanse legeroverheid in Bagdad gaat twintig miljoen dollar besteden aan een public relations campagne die de teneur van de Iraakse berichtgeving in Amerikaanse en buitenlandse media moet opvolgen. Eerdere pr-campagnes van het Amerikaanse leger hadden zware kritiek gekregen. 

Geïnteresseerde pr-bedrijven krijgen tot 6 september de tijd om een dossier in te dienen waaruit blijkt hoe ze de inhoud van Iraakse, Arabische, internationale en Amerikaanse media zullen opvolgen en in nagenoeg real-time zullen melden. Verwacht wordt dat ze analitische rapporten over de teneur en de omvang van de mediaverslaggeving over Irak zullen overmaken aan het Amerikaanse leger. Het gekozen pr-bureau zal ook een Arabische versie moeten uitbouwen van de website van de geallieerde strijdkrachten in Irak.

Volgens Associated Press wil de Amerikaanse regering met dit project blijkbaar inspelen op het groeiend scepticisme over het verder verloop van de situatie in Irak. Het Amerikaanse leger kwam vorig jaar onder vuur te liggen omdat het een pr-programma had opgezet om Iraakse media te betalen voor het plaatsen van nieuwsverhalen die door het Amerikaanse ministerie van defensie waren opgesteld. Volgens de Amerikaanse overheid is dat nodig als onderdeel van de strijd tegen het terrorisme, maar critici noemen het een aanval op de Amerikaanse persvrijheid.