managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Rusland wil vliegtuigproductie opdrijven

Posted by managing21 on september 4th, 2006

Rusland overweegt de invoertaks op buitenlandse vliegtuigen op te heffen. Daarmee hoopt het Russische ministerie van transport zijn luchtvaartmaatschappijen toe te laten hun verouderende en onveilige vloot te moderniseren. Op die manier wil men het aantal ongevallen met Russische vliegtuigen te kunnen terugdringen. 

“Russische luchtvaartmaatschappijen die met buitenlandse toestellen willen vliegen, moeten een invoertaks betalen van twintig procent,” aldus The Moscow Times. “Daardoor worden die vliegtuigen echter te duur en moeten de maatschappijen zich behelpen met verouderde tweedehandstoestellen of Russische vliegtuigen.”

In het verleden kregen enkel de staatsmaatschappij Aeroflot en de private maatschappij Transaero kortingen op de bewuste invoertaks. Het voorstel van het Russische ministerie van transport omvat ook de aanleg van extra landingsbanen op twaalf luchthavens, waaronder Sheremetyevo, Domodedovo en Pulkovo.

Dit jaar zijn al meer dan 400 mensen om het leven gekomen in ongevallen met vliegtuigen van maatschappijen uit Rusland en andere voormalige Sovjet-republieken. Dat heeft de overheid ertoe aangezet om aan te sturen op striktere veiligheidsnormen. Volgens vice-premier Mikhail Fradkov mag men echter niet alleen rekenen op buitenlandse toestellen, maar moet ook de Russische vliegtuigbouw dringend opnieuw aangezwengeld worden.

Het voorbije jaar werden door de Russische vliegtuigbouwers amper enkele toestellen gebouwd, terwijl Russische maatschappijen twintig tweedehands buitenlandse vliegtuigen aankochten. In totaal zouden Russische vliegtuigmaatschappijen ongeveer 200 buitenlandse toestellen in dienst hebben.

Volgens analisten heeft Rusland ook geen betaalbaar leasingsysteem, waardoor maatschappijen nieuwe Russische toestellen zouden kunnen aankopen. Om de eigen productie op te drijven, wil de Russische overheid alle burgerlijke en militaire vliegtuigbouwers onder één dak brengen. Die zou zware staatssteun kunnen krijgen, maar wel voor 75 procent in handen zijn van de Russische regering.