managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Internetfilm blijft relatief beperkt

Posted by managing21 on september 7th, 2006

Slechts één op vijf online videokijkers heeft ooit al een volledige langspeelfilm of televisieshow gedownload of online bekeken. Dat blijkt uit een enquête van het persbureau Associated Press en het Amerikaanse internetbedrijf AOL. Maar meer dan de helft van de internetgebruikers heeft al een online video bekeken, waarbij nieuwsuitzendingen het meest populair zijn.

De onderzoekers kwamen tot de vaststelling dat 72 procent van de internauten naar online nieuwsuitzendingen kijkt. Daarna volgen korte films en televisieclips, muziekvideo’s, sportgebeurtenissen en amateurfilms. Nochtans proberen filmmakers en televisiestudio’s steeds meer films en series, zowel oud als nieuw, online aan te bieden. “Rome is echter ook niet op één dag gebouwd,” reageerd Benjamin Feingold, directeur van Sony Pictures Home Entertainment, op de enquête.

Volgens Feingold is er al veel vooruitgang geboekt op het gebied van kwaliteit van online beeld en klank. “We zitten nog niet op het niveau van dvd-kwaliteit of televisie, maar we boeken vooruitgang,” benadrukte hij. Ook AOL stelt dat er naarmate de verbeterde kwaliteit naar steeds langere online fragmenten wordt gekeken. AOL-topman Kevin Conroy verwacht dat nieuwe toepassingen, zoals draagbare toestellen, het kijken naar online video zal stimuleren.

Volledige programma’s zijn volgens analist Rob Enderle vooral populair bij zakenreizigers met laptops en bij fans die een aflevering van een populaire serie hebben gemist. Enderle beschouwt online video als één van de pijlers om meer trafiek te generen naar websites die door reclame worden ondersteund en de inkomstendaling van bedrijven als AOL te compenseren.

De onderzoekers kwamen verder tot de vaststelling dat amper zeven procent van de online videokijkers al betaald heeft voor een film of uitzending. Bijna driekwart is absoluut voorstander van gratis video’s met reclame. Het zijn vooral mannen en jongeren die naar online video’s kijken. Toch is ook bij 65-plussers één op vijf een online videokijker en heeft ook bijna de helft al online naar een video gekeken.

Online videokijkers worden aangetrokken door gebruiksvriendelijkheid en toegankelijkheid, maar de meeste zeggen dat hun televisiegewoontes ongewijzigd blijven. Eén op drie kijkers zegt nu meer van internetvideo gebruik te maken dan een jaar geleden. Breedband betekent eveneens een stimulans voor online video.