managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Nieuwsoverzicht

Posted by managing21 on september 8th, 2006

Het Britse defensieconcern BAE Systems verkoopt zijn belang van 20 procent in vliegtuigbouwer Airbus aan het Europese lucht- en ruimtevaartconcern EADS voor 2,75 miljard euro. Als de aandeelhouders van BAE de transactie goedkeuren, wordt EADS volledig eigenaar van Airbus. BAE oefent een verkoopoptie uit die in 2001 met EADS werd overeengekomen. In april liet het concern al doorschemeren zijn belang in Airbus te willen afstoten. EADS en BAE konden het alleen niet eens worden over de prijs. Daarom werd de hulp van zakenbank Rothschild ingeroepen om het belang te waarderen. Die schatte de waarde op ongeveer 2,75 miljard euro, veel lager dan verwacht. BAE vroeg accountant PricewaterhouseCoopers om de boeken van Airbus nog eens door te nemen. Het directiebesluit om het belang te verkopen, werd genomen na afronding van dit boekenonderzoek. BAE gaat naar verwachting de opbrengst gebruiken om overnames te doen in de Verenigde Staten en om aandeelhouders uit te betalen. 

Milieuvervuiling heeft de Chinese economie in 2004 een schadepost opgeleverd van 50,2 miljard euro. Dat komt overeen met 3,1 procent van de totale economische productie in dat jaar. De bevindingen waren te lezen in een overheidsrapport naar de invloed van milieuvervuiling op het Chinese bruto binnenlands product (bbp). De onderzoekers berekenden het schadebedrag door de kosten van de gebruikte grondstoffen en de kosten door milieuschade af te trekken van het bbp. De onderzoekers gaven wel toe dat hun methodes nog niet compleet zijn en verder verfijnd dienen te worden. Vorige maand werd nog bekend dat doelstellingen van de Chinese regering om de luchtvervuiling te reduceren niet zijn gehaald. Sterker nog, de luchtvervuiling is alleen maar toegenomen, aldus een parlementair rapport. De uitstoot van zwaveldioxide uit steenkoolcentrales bedroeg vorig jaar 25,5 miljoen ton, een stijging van 27 procent ten opzichte van 2000. Daarmee is de Volksrepubliek de grootste vervuiler met zwaveldioxide ter wereld.

De Japanse autoproducenten Suzuki en Nissan investeren 1,5 miljard dollar in de bouw van een nieuwe fabriek in India. Jaarlijks moeten er 350.000 auto’s uit de nieuw op te richten werkplaats net buiten New Delhi rollen. De auto’s zijn bestemd voor de snelgroeiende lokale markt en de export. Dat werd door de Indische overheid bevestigd. De toenemende vraag naar compacte en goedkope auto’s in India heeft naast de aanwezigheid van Suzuki en Nissan, tevens de aandacht getrokken van andere autofabrikanten. Het Zuid-Koreaanse merk Hyundai, het Indiase bedrijf Tata en de Japanse producenten Toyota en Honda staan te popelen om zich meer op deze groeimarkt te richten. Afgelopen jaar werden er 1,1 miljoen auto’s verkocht in India. Tegen 2010 wordt een verdubbeling van dit aantal verwacht.

De computerfabrikant Packard Bell komt in handen van de Chinees-Amerikaanse zakenman John Hui. Dit heeft de topman van Packard Bell, Aymar de Lencquesaing, bekendgemaakt. De huidige eigenaar, het Japanse technologieconcern NEC, had in juni al gezegd van de computerfabrikant af te willen. Hui is geen onbekende in de computerwereld. De zakenman is oprichter van eMachines, een fabrikant van goedkope computers, die begin 2004 werd gekocht door branchegenoot Gateway. Daarvoor maakte hij in de Verenigde Staten fortuin met de verkoop van computermonitoren. Het zwaartepunt van Packard Bell ligt in Europa. De onderneming is hier de op twee na grootste fabrikant van computers. Volgens topman De Lencquesaing hadden ook investeringsmaatschappijen belangstelling voor zijn onderneming. Over de verkoopsom wilde hij niets zeggen.

De aandeelhouders van Alcatel en Lucent Technologies hebben hun goedkeuring gegeven aan de fusie van beide telecombedrijven. Het Amerikaanse Lucent wordt overgenomen door zijn grotere Franse branchegenoot Alcatel. Dit gebeurt via een aandelenruil met een waarde van 10,9 miljard dollar (8,6 miljard euro). Enkele aandeelhouders van Alcatel waren tegen de overname, omdat het Franse concern te veel zou betalen. Eerder werd bekend dat het samengaan van de bedrijven 9.000 arbeidsplaatsen gaat kosten. De combinatie van Lucent en Alcatel wordt na het Amerikaanse Cisco Systems de grootste producent van telecomapparatuur ter wereld. Cisco blijft op afstand de grootste.

Hamburgergigant McDonalds heeft een rechtzaak gewonnen tegen een klein Maleisisch eethuis dat de naam McCurry draagt. Na een vijf jaar durend proces bepaalde een Maleisische rechter vrijdag dat het eethuis zijn naam moet veranderen. De naam McCurry zou makkelijk te verwarren zijn met de naam en activiteiten van McDonalds. De fastfoodreus vond ook dat de bedrijfskleuren en het aantrekken van klanten met een groot verlicht bord hoog boven het restaurant verdacht veel leken op het bedrijfsuiterlijk van McDonalds. De rechter bepaalde dat ’Mc’ niet meer gebruikt mag worden in de bedrijfsnaam. Het eethuis gaat in hoger beroep. De aangeklaagde zegt dat McCurry niets anders is dan een afkorting voor ’Malaysian Chicken Curry’.

De petroleumbedrijven Chevron, Statoil en Devon hebben langs de kust van Louisiana in de Verenigde Staten een nieuw olieveld gevonden. Volgens het Frans Petroleuminstituut (IFP) gaat het om de grootste ontdekking in 25 jaar. Het olieveld is, volgens de drie bedrijven, goed voor een gas- en oliereserve van vijftien miljard vaten. De laatste grote ontdekking was in de Kaspische Zee. In het Kazachstaanse deel van die zee werd in 2000 een reserve van 13 tot 14 miljard vaten gevonden. Dat werd beschouwd als de grootste ontdekking in twintig jaar. Voor de Verenigde Staten gaat het zelfs om het grootste olieveld in dertig jaar. De omvang kan volgens het IFP de vergelijking aan met de reserve in Alaska. De voorraad van de Verenigde Staten zal er met 5 tot 25 procent op vooruit gaan. De nieuwe oliereserve gaat schuil onder meer dan 2.100 meter water en 6.000 meter sedimenten. De ontginning zal nog minstens vijf jaar op zich laten wachten.

Het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen wil van de Schleldestad een grote internationale biochemische cluster maken. Het Havenbedrijf meent dat Antwerpen heel wat voordelen heeft om die positie in te nemen. Daarbij wordt gewezen op de centrale ligging, de logistieke mogelijkheden en de afzetmogelijkheden. Bovendien zou er ook voldoende interesse zijn vanuit de privé-sector. Tegen 2010 moet brandstof binnen de Europese Unie voor 5,75 % bestaan uit bioproducten. Volgens het Havenbedrijf zouden grote chemiebedrijven zoals Bayer en Monsanto bereid zijn om terrein beschikbaar te stellen voor de productie van biobrandstoffen. Antwerpen is al het grootste Europese cluster voor petrochemie.

In het eerste halfjaar van 2006 stegen 41,8 miljoen passagiers op van een Duitse luchthaven. Dat is 6,3 procent meer dan vorig jaar. De verhoging is vooral te wijten aan de gigantische stroom voetbalsupporters die Duitsland dit jaar mocht verwelkomen. In de maand juni stegen 8,27 miljoen passagiers op uit Duitsland, een klim met 7,7 procent. In juni landden op de Duitse luchthavens 24 procent meer passagiers uit Frankrijk en Italië, de landen die de finale van het Wereldkampioenschap speelden. Voor Mexico, dat favoriet was bij het begin van het tornooi, bedroeg de toename 13,1 procent.

Het gifschip Probo Koala, waarmee vorige maand giftig chemisch afval werd afgeleverd in Ivoorkust, is onderweg naar de haven van Paldiski in Estland. Dat meldt Koninklijke Dirkzwager in Maassluis, een Nederlandse organisatie die onder meer scheepsbewegingen in de gaten houdt. Het schip wordt zaterdag in Estland verwacht. Dirkzwager baseert zich op gegevens van de havenautoriteiten van Abidjan in Ivoorkust. In de internationale scheepvaart is het de gewoonte dat havens bij vertrek aangeven waar een schip naar toe gaat. De informatie over de Probo Koala heeft als toevoeging ‘casualty’ wat erop kan wijzen dat er iets bijzonders met de lading aan de hand is. Gegevens daarover ontbreken echter.

Meer Nieuws