managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Jaguar en Saab overbodig voor Amerikaanse constructeurs?

Posted by managing21 on juni 9th, 2006

De Amerikaanse autofabrikanten General Motors en Ford moeten hun Europese dochters Saab en Jaguar zo snel mogelijk verkopen. Dat is de mening van Bloomberg-analist Doron Levin. Saab (General Motors) en Jaguar (Ford) zullen volgens hem wellicht nog in waarde dalen, zodat de autoconstructeurs op termijn geen degelijke prijs meer zullen kunnen bedingen.

Beide Europese automerken werden op het einde van de jaren tachtig door de Amerikaanse constructeurs overgenomen. “Gehoopt werd dat de twee merken de verkoop van de twee concerns zouden opdrijven en grotere winsten opleveren,” aldus Levin. “Maar dat werd een mislukking. “Jaguar en Saab verteerden kapitaal dat gebruikt had kunnen worden voor de Amerikaanse luxemerken.”

Door de verkoop zouden de twee Amerikaanse constructeurs zich volgens Levin weer kunnen concentreren op de problemen op de thuismarkt en geld beschikbaar hebben om hun vloot te vernieuwen. “Zo moet Lincoln (Ford) hulp krijgen om op te tornen tegen merken als Lexus, Mercedes, BMW en Audi,” stipt hij nog aan.

Levin wijst erop dat Jaguar voor Ford nooit winst heeft opgebracht. “De verkoop zou tegen 2007 kunnen terugvallen tot 80.000 exemplaren in plaats van de voorziene 200.000 eenheden,” benadrukt hij. Ford heeft echter al gezegd dat Jaguar niet te koop staat en dat men de prijs van de modellen gradueel zal optrekken. Ook General Motors zegt dat Saab een onderdeel vormt van de toekomstige plannen van het bedrijf.

Volgens Levin zou het Franse Renault een potentiële overnemer kunnen zijn voor Saab. Maar General Motors hoopt dat zijn dochter tegen het begin van het volgend decennium 80.000 exemplaren per jaar op de Amerikaanse markt zal afzetten.