managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Wijzen bloggers toekomst van kranten uit?

Posted by managing21 on juni 9th, 2006

Bloggers bij dagbladen kunnen de richting aangeven waarin de krantenwereld in de toekomst zal evolueren. Dat schrijft het NRC Handelsblad. De blogartikelen bieden volgens de krant immers een beeld op de belevingswereld van de lezer en dus ook de krantenartikels waarin hij geïnteresseerd is.

Het NRC Handelsblad stelt dat Amerikaanse kwaliteitskranten hun websites blogvriendelijk opmaken. “Zo kan er gemakkelijk gelinkt worden met de artikelen van kranten zoals The Washington Post en The New York Times,” aldus de krant. “Bovendien hebben beide kranten ook bloggers in dienst.”

Een bezoek aan de website van een krant als The Washington Post wordt op dit ogenblik gegenereerd door weblogs. “De blogosfeer is ook voor kranten van levensbelang geworden,” aldus het NRC Handelsblad. De kranten maken dan ook lijstjes met weblogs die naar hun artikels verwijzen of die het meest gelezen worden.

Zo zijn er opsommingen met de artikels die door bloggers het meest becommentarieerd worden. Heel dikwijls gaan de betrokken artikels over politiek. Daar ligt volgens het NRC Handelsblad een groot verschil met een klassement van de meest gelezen artikels. Die gaan veel minder over politiek, maar vooral over allerlei wetenswaardigheden.

Die lijstjes geven volgens de Nederlandse krant een inzicht in de belevingswereld van de lezer. “Daarmee wijzen zij mogelijk ook aan in welke richting de krant in de toekomst zal evolueren,” aldus het NRC Handelsblad. De artikelen in die lijstjes wijken trouwens heel dikwijls opvallend af van de redactionele voorkeuren. Zelden staan die artikels immers op de voorpagina van de krant, maar wel ergens binnenin.