managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Vraagtekens rond Nederlandse superbus

Posted by managing21 on september 9th, 2006

De Nederlandse superbus, een project van astronaut Wubbo Ockels, lost de verwachtingen niet in. Dat zegt professor Ingo Hansen, docent civiele techniek en geowetenschappen aan de Technische Universiteit Delft en collega van Ockers. De bus wordt volgens Hansen veel duurder dan voorzien en zou ook minder duurzaam, veilig en winstgevend zijn dan wordt beweerd.

Het project van Ockels voorziet in een voertuig met een lengte van vijftien meter dat plaats biedt aan twintig tot dertig passagiers. De bus lijkt op een extreem lange futuristische limousine en het prototype zou in de zomer van 2008 rijklaar moeten zijn. Het voertuig zou ingezet worden tijdens de Olympische Spelen in Peking. De superbus zou op een vrije busbaan 250 kilometer per uur moeten kunnen rijden.

De superbus wordt bestempeld als een veelbelovende nieuwe vorm van zeer snel openbaar vervoer. De Nederlandse minister van verkeer Karla Peijs heeft zeven miljoen euro vrijgemaakt voor het ontwerp en de bouw van een experimenteel demonstratiemodel. Het Nederlands vervoerbedrijf Connexxion investeert één miljoen euro in de ontwikkeling van de bus. Connexxion wil met VolkerWessels en ING Wholesale Banking een consortium opzetten voor de uiteindelijke exploitatie van het Superbussysteem.

Professor Ingo Hansen meent echter dat er bij het project grote vraagtekens moeten geplaatst worden. Het zal volgens hem een investering vergen van vier tot vijf miljard euro, terwijl het oorspronkelijk begroot was op 2,2 miljard. Bovendien is de superbus volgens hem veel minder duurzaam, veilig en winstgevend dan wordt vooropgesteld. Ockels wijst de kritiek van de hand. Volgens hem mist Hansen bepaalde kennis waar de ontwerpers wel over beschikken.