managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Marketing services worden groter dan reclame

Posted by managing21 on september 11th, 2006

Binnen marketing krijgt reclame een steeds kleiner marktaandeel. Dat blijkt uit een Amerikaans onderzoek van het bureau Veronis Suhler Stevenson. Met onder meer een grotere nadruk op nieuwe sectoren zoals branded entertainment, event marketing en experiental marketing – de snelst groeiende sector binnen de marketing – is die sector in de Verenigde Staten inmiddels al groter geworden dan reclame en mediabestedingen.

“Deze evolutie is een bewijs dat Amerikaanse marketeers hun bestedingen steeds meer verschuiven naar marketingvormen die een duidelijk meetbare return-on-investment met zich meedragen,” schrijft het magazine MediaPost. “Bovendien is het ook een signaal dat er van de conventionele mediareclame naar marketing-communicatie wordt overgestapt en dat de definitieve van media verder gaat dan de traditionele formats zoals televisie, radio, kranten en magazines.”

MediaPost voegt er aan toe dat ook duidelijk wordt dat marketeers nieuwe wegen proberen te zoeken om de belangrijke conumentengroep van de jonge volwassenen te bereiken. “Het is vooral in de leeftijdgroep van 18 tot 34 jaar dat er een grote groei voorzien wordt,” aldus de onderzoekers. “Men probeert ze te bereiken met projecten als guerilla marketing, word-of-mouth, experiential media, branded entertainment, product placement, mobile marketing en webisodes.”

De grootste groei zit volgens de onderzoekers weliswaar in deze nieuwe mediavormen, maar ze voegen er aan toe dat het belangrijkste gedeelte van de marketing nog altijd bestaat uit direct marketing, promotie en public relations. Zo zou direct marketing tot 2010 jaarlijks nog met 8,5 procent blijven groeien. Dat is meer dan de 8 procent groei van de globale marketing services en toont aan dat direct marketing nog altijd een belangrijk werkinstrument blijft.

Met 309,9 miljard dollar vormt marketing services nu al het grootste gedeelte van de hele sector. De Amerikaanse reclamesector haalt een omzet van 197,6 miljard dollar en een jaarlijkse groei van 5,5 procent. Maar er wordt ook op gewezen dat vele van de nieuwe marketing-projecten gedragen worden door de bestaande spelers. “Zo is MTV een belangrijke speler op het gebied van event marketing,” wordt er benadrukt.